Historia literatury chorwackiej po 1945 roku 03-HLCP-32CSDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja chorwackiej literatury współczesnej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- ukazanie związków literatury chorwackiej z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,
- chorwacka literatura współczesna w świetle opracowań krytycznoliterackich,
- analiza i interpretacja współczesnych tekstów poetyckich, prozatorskich, dramaturgicznych i publicystycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi omówić i zinterpretować twórczość najważniejszych chorwackich twórców współczesnych (literatura, sztuka, publicystyka),
- potrafi definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury, charakterystyczne dla chorwackiej literatury współczesnej,
- porównuje zjawiska literackie, formułuje wnioski, wyjaśnia i interpretuje te zjawiska w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,
- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę,
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów,
- umie wskazać związki pomiędzy zjawiskami literackimi oraz kulturowymi XX i XXI w. na gruncie słowiańskim, europejskim oraz światowym,
- potrafi wykazać ciąg rozwojowy chorwackiej literatury współczesnej, określić znaczenie tej epoki w szerszym kontekście historycznym i artystycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Krešimir Nemec, Povijest hrvatskog romana III, od 1945 do 2000, Zagreb 2003.
S. Prosperov Novak, Povjest hrvatske književnosti. Sjećanjena dobro i zlo, Svezak III i IV, Split 2004.
Widzieć Chorwację. Panorama chorwackiej literatury i kultury 1990-2005, red. K. Pieniążek-Marković, G. Rem, B. Zieliński. Poznań 2005.
M. Dyras, Re-inkarnacje narodu. Chorwackie narracje tożsamościowe w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, Kraków 2009.
K. Pieniążek-Marković, „Ja”-człowiek i świat w najnowszej poezji chorwackiej (1990-2010), Poznań 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: