Historia literatury chorwackiej 03-HLC-21CSDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie zaawansowanym chorwackiej literatury od średniowiecza do klasycyzmu w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym chorwackiej literatury okresu romantyzmu/iliryzmu/odrodzenia narodowego oraz realizmu w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym chorwackiej literatury okresu modernizmu i dwudziestolecia międzywojennego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczość,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym chorwackiej literatury po roku 1945 w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- ukazanie związków literatury chorwackiej wszystkich wymienionych okresów i prądów z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,
- prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie zaawansowanym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury chorwackiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi w sposób pogłębiony te prądy powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli,
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań ogólne przykładami z twórczości poszczególnych autorów,
- potrafi kategoryzować, zaklasyfikować i zjawiska literackie z poszczególnych epok literatury chorwackiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w literaturze europejskiej,
- potrafi kompilować zdobytą na wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze chorwackiej,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym i intersemiotycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze chorwackiej, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze chorwackiej, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze chorwackiej.
Kryteria oceniania:
- egzamin ustny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas ćwiczeń oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników, stopień znajomości oraz sposób jej prezentacji);
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia.
Literatura
Zalecana literatura:
D. Jelčić, Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne, Zagreb 1997.
I. Frangeš, Povijest hrvatske književnosti, Zagrzeb–Ljubljana 1987.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti. Svezak I–IV, Split 2004.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti. Knjiga 1 Od početka do Krbavske bitke 1493, Zagrzeb 1996; Knjiga 2 Od humanističkih početaka do Kašićeve ilirske gramatike 1604. Zagrzeb 1997; Knjiga 3 Od Gundulićeva “poroda od tmine“ do Kačićeva “Razgovora ugodnog naroda slovinskoga” iz 1756., Zagrzeb 1999.
Povijest hrvatske književnosti u sedam knjiga, (knj. 1 Usmena i pučka književnost, Zagrzeb 1978; knj. 2 Srednjovjekovna književnost, Zagrzeb 1975; knj. 3 Od renesanse do prosvjetiteljstva, Zagrzeb 1974; knj. 4 Ilirizam i realizm, Zagrzeb 1975;).
M. Jakóbiec, Historia literatury narodów Jugosławii [w:] Dzieje literatur europejskich. 3, pod red. W. Floryana, część druga, Warszawa 1991.
J. Rapacka, Dawna literatura serbska i dawna literatura chorwacka. Zarys dziejów, Warszawa 1993.
J. Rapacka, Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Warszawa 1995.
C. Milanja, Hrvatsko pjesništvo od 1950. do 2000., t. I, Zagreb 2000, t. II Zagreb 2001, t. III Zagreb 2003.
K. Nemec, Povijest hrvatskog romana, knj. I Zagrzeb1994, Knj. II Zagrzeb 1996, Knj. III Zagrzeb 2003.
J. Rapacka, Leksykon tradycji chorwackich, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: