Historia literatury polskiej (do roku 1918) 03-HL-44
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: charakterystyki poszczególnych epok literackich i chronologii historii literatury; sylwetek najważniejszych twórców i ich utworów ; najważniejszych nurtów literackich; ewolucji życia literackiego w Polsce; form gatunkowych i stylistyki charakterystycznej dla danej epoki i konkretnego twórcy.
2) rozumie: znaczenie historii literatury w naukach humanistycznych i w kulturze ogólnej; znaczenie poszczególnych epok i twórców w rozwoju polskiej kultury; specyfikę polskiej historii literatury na tle Europy; różnicę między amatorskim a filologicznym odczytywaniem tekstów dawnych;
3) posiada umiejętność: czytania ze zrozumieniem polskojęzycznych utworów literackich (także napisanych językiem staropolskim oraz utrzymanych w romantycznej, poztywistycznej i młodopolskiej manierze stylistycznej), czytania ze zrozumieniem literatury przedmiotowej, robienia konspektów i notatek z lektury; prawidłowego posługiwania się terminami z zakresu historii literatury (nazwami epok, gatunków, nurtów literackich), konstruowania dłuższej wypowiedzi ustnej w formie indywidualnej prezentacji i/lub głosu w dyskusji; redagowania pracy pisemnej o charakterze interpretacji utworu; gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; systematyzowania wiedzy szczegółowej; dokonania interpretacji porównawczej; rekapitulowania i podsumowywania dyskusji, wyciągania wniosków; pracy w grupie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- scharakteryzować, osadzić w kontekście historycznoliterackim i zinterpretować najważniejsze dzieła literatury polskiej do 1918 r.
- świadomie posługiwać się nazwami prądów literackich, łączyć je z dokonaniami wybranych twórców, odwołując się do periodyzacji
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (ustnie i pisemnie) dzieła literackie powstałe w omawianych epokach, z wykorzystaniem literatury przedmiotowej, zaprezentować swoje tezy oraz twórczo uczestniczyć w dyskusji
- czytać ze zrozumieniem i wyłonić najistotniejsze tezy w pracach naukowych, dotyczących historii literatury do 1918 r.
sformułować dłuższą wypowiedź, dotyczącą wskazanego zagadnienia z historii literatury polskiej do 1918 r. (np. omówić ważny utwór literacki, scharakteryzować twórczość istotnego pisarza, przedstawić najważniejsze tendencje i zjawiska literackie w ujęciu diachronicznym).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- aktywność w trakcie (udział w dyskusji i w pracy zespołowej)
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach
- wartość merytoryczna pisemnych zadań domowych
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 2002
J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1999
Cz. Hernas, Barok, Warszawa 1987
M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 2002
A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1999
H. Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 2006
A. Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: