Historia idei 03-HI-12LPDM-E
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Historia idei
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-HI-12LPDM-E
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy
4. Kierunek studiów: Literatura powszechna
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II stopień
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): 1
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 h W
9. Liczba punktów ECTS: 4
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: dr hab. Maria Marcinkowska-Rosół, prof. UAM, marmarro@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
Informacje szczegółowe
Cele zajęć/przedmiotu:
- zapoznanie studentów z podstawowymi ideami i pojęciami filozoficznymi, zwłaszcza tymi, które były i są obecne w szeroko rozumianej kulturze Europy, znajdując swe odbicie w literaturze i sztuce
- zapoznanie studentów z pochodzeniem wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej
- zapoznanie studentów z rozwojem idei na przestrzeni czasu oraz ich różnym kształtem w kolejnych epokach
- zapoznanie studentów z elementami komparatystyki historyczno-ideowej między kulturami
- zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
podstawowe idee filozoficzne obecne w kulturze Europy EU_01, EU_02, EU_04, EU_05
pochodzenie wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej EU_03, EU_04
rozwój idei na przestrzeni czasu oraz ich różny kształt w kolejnych epokach EU_03, EU_04
elementy komparatystyki historyczno-ideowej między kulturami EU_05, EU_06, EU_07
możliwości i ograniczenia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei EU_03
Informacje dodatkowe
Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład konwersatoryjny
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Egzamin ustny
…
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20
Czytanie wskazanej literatury 20
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30
…
SUMA GODZIN 110
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
EU_01 ma zaawansowaną wiedzę o filozoficznych i ideologicznych kontekstach literatury powszechnej K_W06, K_W12
EU_02 ma szczegółową wiedzę o wybranych zagadnieniach filozoficznych i religioznawczych z kręgu kultury śródziemnomorskiej K_W08, K_W09, K_W11
EU_03 krytycznie interpretuje oddziaływanie kultury grecko-rzymskiej na współczesną cywilizację zachodnią i jej wytwory K_U06
EU_04 argumentuje merytorycznie i prezentuje własne poglądy na tle poglądów innych badaczy K_U07
EU_05 dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów K_K03
EU_06 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego K_K05
EU_07 ma pogłębioną świadomość znaczenia nauk o literaturze i innych nauk humanistycznych dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych K_K06
Literatura
Lovejoy, Arthur O., The Great Chain of Being. A Study of the History of an Idea. The William James Lectures Delivered at Harvard University, 1933 (i późniejsze wydania).
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-4, przeł. E.I. Zieliński, Lublin 1993-1999.
Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, przeł. J. Łoziński, Warszawa 1995.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1993.
The Cambridge Companion to Medieval Philosophy, ed. by A.S. McGrade, Cambridge 2006.
The Cambridge Companion to Early Modern Philosophy, ed. by R. Rutherford, Cambridge 2007.
Literatura szczegółowa i źródłowa będzie podawana przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: