Historia idei 03-HI-12KDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe idee filozoficzne obecne w kulturze Europy oraz ich współczesne interpretacje,
- pochodzenie wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej,
- rozwój idei na przestrzeni czasu oraz ich różny kształt w kolejnych epokach,
- elementy komparatystyki historyczno-ideowej między kulturami,
- możliwości i ograniczenia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma wiedzę o znaczeniu, transmisji oraz recepcji literatury klasycznej w literaturze europejskiej i z tej wiedzy umie krytycznie korzystać,
- ma szczegółową wiedzę o wybranych zagadnieniach filozoficznych z kręgu kultury antycznej oraz ich rozwoju w późniejszej filozofii,
- krytycznie interpretuje oddziaływanie kultury grecko-rzymskiej na współczesną cywilizację zachodnią i jej wytwory, argumentuje merytorycznie i - prezentuje własne poglądy korzystając z tradycyjnych i elektronicznych źródeł wiedzy,
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości jako rezultat wielości różniących się od siebie idei, postaw i perspektyw,
- krytycznie analizuje i syntetyzuje prace innych autorów poświęcone omawianym na zajęciach elementom historii idei,
- ma pogłębioną świadomość znaczenia nauk o literaturze i innych nauk humanistycznych dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych,
- ma pogłębioną świadomość aspektu etycznego badań naukowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, bardzo dobra znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, bardzo dobre rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z pewnymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, dobra znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, poprawne rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, zadowalająca znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, ograniczone rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z pewnymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, niezadowalająca znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, brak rozumienia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.
Literatura
Zalecana literatura:
Lovejoy, Arthur O., The Great Chain of Being. A Study of the History of an Idea. The William James Lectures Delivered at Harvard University, 1933 (i późniejsze wydania).
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-4, przeł. E.I. Zieliński, Lublin 1993-1999.
Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, przeł. J. Łoziński, Warszawa 1995.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1993.
The Cambridge Companion to Medieval Philosophy, ed. by A.S. McGrade, Cambridge 2006.
The Cambridge Companion to Early Modern Philosophy, ed. by R. Rutherford, Cambridge 2007.
Literatura szczegółowa i źródłowa będzie podawana przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: