Historia filozofii 03-HF-22II
Treści programowe dla przedmiotu:
- spór o uniwersalia,
- klasyczna koncepcja prawdy i nieklasyczne definicje prawdy,
- mimesis Platona i Arystotelesa,
- koncepcje społeczne Platona i Arystotelesa, różne warianty upodrzędnienia jednostki wobec państwa,
- fenomenologia Husserla i jej estetyczne (Ingardenowskie) implikacje; adaptacja filmowa dzieł literackich w perspektywie fenomenologicznej,
- Heideggerowska koncepcja metafizyki i jej fenomenologiczne źródła oraz egzystecjalne implikacje,
- wczesna i późna filozofia języka Ludwika Wittgensteina,
- M. Heidegger i H. Arend w teatrze. Recenzja przedstawienia Feliksa Falka "O banalności miłości",
- ponowoczesne wzorce osobowe według Baumanna i ich filmowe parafrazy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- scharakteryzować poglądy najwybitniejszych filozofów od starożytności do współczesności,
- określić ich wzajemne wpływy i relacje,
- umiejętnie stosować perspektywę filozoficznego myślenia dla kształtowania własnych postaw światopoglądowych i etycznych oraz ich argumentowania,
- dostrzec związki między nurtami filozoficznymi a dominującymi tendencjami w praktykach artystycznych, gł. w filmie,
- stosować wiedzę filozoficzną do interpretacji dzieła filmowego, w tym filmowych adaptacji dzieł literackich oraz świadomie wykorzystywać terminy i pojęcia wypracowane na gruncie różnych szkół filozoficznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych na wykładzie kierunków filozoficznych i poglądów najwybitniejszych filozofów od starożytności po współczesność oraz umiejętność osadzenia ich w kontekście historycznym; bardzo dobra umiejętność definiowania pojęć i terminów filozoficznych, umiejętność wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi filozofami i szkołami filozoficznymi; wysoki poziom wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy gł. estetyki i jej wpływu na praktyki artystyczne.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność; niewielkie niedociągnięcia w umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym i wskazaniu ich wzajemnych relacji; średni poziom umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych; zadowalający stopień wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, zadowalający poziom wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, gł. estetyki i jej wpływu na praktyki artystyczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność, pewne pomyłki w umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym i wskazaniu ich wzajemnych relacji; średni poziom umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych; zadowalający stopień wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, niewielki poziom wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, gł. estetyki i jej wpływu na praktyki artystyczne.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność; niewielka umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; niski stopień umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych, wyraźne braki w umiejętności wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, wyraźne braki w wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy i jej wpływu na praktyki artystyczne.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność, brak umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji, niedostateczny poziom umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych, brak umiejętności wskazania nawiązań i związków pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, brak wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy i jej wpływu na praktyki artystyczne.
Kryteria oceniania:
- wiedza i umiejętności zaprezentowane na zaliczeniu pisemnym oraz – dodatkowo - aktywność w dyskusji na zajęciach,
- odpowiedzi oceniane są punktowo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: