Fotografia i złudzenie: Historia fotografii 03-HF-21FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- ramy czasowe historii fotografii na świecie: periodyzacja, nurty, zjawiska, recepcja,
- tło społeczno-historyczne,
- estetyka fotografii (tematy, forma, konwencje),
- twórcy fotografii i wynalazcy i artyści (np. Daguerre, Talbot, Cameron, Stiglitz, Cartier-Bresson, Bułhak, Capa),
- gatunki w fotografii a nurty artystyczne w jej rozwoju.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania obrazów fotograficznych i problematyzowania zagadnień związanych z historycznym rozwojem medium fotografii,
- ma rozbudowaną wiedzę na temat związków fotografii z innymi sztukami i mediami ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów filmowych i literackich,
- ma poszerzoną wiedzę z zakresu estetyki i historii fotografii,
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków,
- posiada umiejętność porządkowania, hierarchizowania i wartościowania wiedzy z historii fotografii.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student zna nie tylko główne nurty z historii fotografii, lecz także fotografów, wynalazców, oraz same innowacje technologiczne wprowadzane na kolejnych etapach rozwoju medium fotograficznego; pod względem estetycznym rozumie zarówno prawidła rządzące poszczególnymi utworami fotograficznymi, jak i specyfikę kluczowych zjawisk z dziejów fotografii; ma świadomość dokonań oraz różnych obiegów fotografii; potrafi wyjaśnić znaczenie i wkład artystów kamery w rozwój sztuki fotograficznej, widzi ich dokonania w związku ze sztukami plastycznymi i filmem oraz rozpatruje na tle przemian społeczno-politycznych.
dobry plus (+db; 4,5): student potrafi omówić główne nurty z historii fotografii, zna wynalazców, twórców fotografii i ich dokonania; pod względem estetycznym rozumie prawidła rządzące poszczególnymi obrazami fotograficznymi; ma świadomość wagi najważniejszych dokonań na polu rozwoju medium fotograficznego; potrafi wyjaśnić znaczenie rozwoju poszczególnych nurtów na kolejnych etapach dziejów fotografii.
dobry (db; 4,0): student zna główne nurty z historii fotografii, potrafi wskazać i scharakteryzować dokonania kluczowych fotografów, zna najważniejsze obrazy fotograficzne z dziejów tego medium, a także kojarzy relacje zachodzące między zjawiskami z historii fotografii w kontekście przemian społecznych i politycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student potrafi scharakteryzować główne nurty z historii fotografii; zna wielkich artystów fotografii, potrafi wymienić najważniejsze dzieła fotograficzne i widzi je na tle innych zjawisk artystycznych.
dostateczny (dst; 3,0): student rozpoznaje główne nurty z historii fotografii; odróżnia wielkich artystów fotografii i ich najwybitniejsze dzieła.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie potrafi wskazać głównych nurtów w historii fotografii; nie zna twórców i najważniejszych obrazów fotograficznych.
Literatura
Zalecana literatura:
Boris von Brauchitsch, Mała historia fotografii, przeł. Jan Koźbiał i Barbara Tarnas, Warszawa 2004.
Historia fotografii, pod red. Juliet Hacking, przeł. Maria Tuszko, Warszawa 2014.
Ian Jeffrey, Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii, przeł. Jakub Jedliński, Kraków 2009
Wolfgang Kemp, Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, przeł. Mariusz Bryll, Kraków 2014.
Lech Lechowicz, Historia fotografii, część 1/ 1839-1939, Łódź 2012.
Adam Mazur, Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Warszawa 2009.
Adam Mazur, Okaleczony świat. Historie fotografii Europy Środkowej 1838-2018, Kraków 2019.
Zbigniew Tomaszczuk, Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: