Historia teatru i dramatu (XIX w.) 03-HDiT-31WDL
Celem zajęć będzie poznanie ważnych dzieł dramatycznych XIX wieku. Poprzez analizę form i technik dramatycznych, poznawanie kontekstów estetycznych oraz filozoficzno-ideowych spróbujemy stworzyć „mapę” osiągnięć dramaturgii dziewiętnastowiecznej. Lektura dramatów pozwoli też odsłonić niektóre przynajmniej konwencje teatralne dziewiętnastego stulecia i przybliżyć ważne ówcześnie koncepcje teatru. Zajęcia będą miały charakter konwersatorium, nastawionego na analizę i interpretację poszczególnych utworów dramatycznych (m.in. Goethe, V. Hugo, G. Byrona, H.v.Kleista, L. Tiecka, F. Raimunda, A. de Musset, V. Sardou, M. Gogola, G. Büchnera).
Zajęcia pozwolą na przybliżenie zagadnień związanych z dziewiętnastowiecznymi projektami reform teatru/dramatu oraz z definiowaniem dramatu romantycznego. Przybliży różne oblicza komediopisarstwa (A. de Musset, V. Sardou; M. Gogol).
Konwersatorium kończy się zaliczeniem pracy pisemnej. Uzyskanie zaliczenia z konwersatorium i wykładów pozwoli przystąpić do egzaminu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Wskazać i omówić najważniejsze dramaty i tendencje typowe dla europejskiego teatru w. XIX;
- Wymienić i scharakteryzować najważniejsze zjawiska teatralne dramatu i teatru XIX
- Potrafi umiejętnie posługiwać się terminami obecnymi w dramacie XIX w. (m.in. ironia romantyczna, groteska)
- Rozumieć etyczny i społeczny wymiar dziewiętnastowiecznych wyborów estetycznych.
- Przyporządkować style gry aktorskiej do form dramatycznych i inscenizacyjnych.
- Rozpoznać kontynuacje, inspiracje i tradycje XIX wieku w działaniach teatru XX i XXI w.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia - obecność i aktywność na zajęciach oraz wykazanie się dobrą znajomością omawianych zagadnień.
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - wykład problemowy
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:
obecność na zajęciach (10%), aktywność (20%), znajomość omawianej literatury wykorzystywana w trakcie zajęć (40%), zaliczenie (30%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Literatura (podporządkowana tematom zajęć; zob. kanon wykładu)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: