Historia chorwackiego języka literackiego 03-HCJ-32CSDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- język literacki i role przez niego spełniane, norma językowa – rozróżnienia terminologiczne,
- przegląd etapów rozwojowych w dziejach chorwackiego języka literackiego,
- dzieła o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju języka na poszczególnych etapach (zabytki językowe, słowniki, gramatyki, literatura),
- zmiany w alfabecie i rozwój normy ortograficznej,
- rozwój warstwy leksykalnej języka chorwackiego, kodyfikacja utrwalonych zmian językowych, innowacje,
- puryzm językowy w poszczególnych okresach rozwoju języka chorwackiego,
- zmiany ustrojów i rozpad terytorialny państw oraz ich konsekwencje w obszarze językowym,
- współczesna norma językowa i przewidywane tendencje na przyszłość.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- opisuje najważniejsze zmiany na przestrzeni dziejów w rozwoju chorwackiego języka literackiego,
- rozróżnia pojęcia: język literacki, gwara, dialekt oraz przyporządkowuje tekst do miejsca jego powstania,
- powiązać przyczyny i skutki zmian językowych oraz wyjaśnić ich znaczenie,
- analizuje przykładowy tekst z danego okresu rozwoju języka, umie zaklasyfikować go pod względem czasu powstania, odnajduje innowacje językowe i uzasadnia ich pojawienie się pod wpływem czynników wewnętrznych lub/i zewnętrznych na rozwój języka,
- opisuje tendencje rozwojowe chorwackiego języka literackiego,
- potrafi przedstawić rolę wybitnych twórców oraz postaci historycznych w kształtowaniu chorwackiego języka literackiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy, umiejętności i kompetencji wynikających z treści kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Bońkowski, Słowianie środkowopołudniowi na przełomie XX i XXI wieku. Język – Religia – Naród - Państwo, Katowice 2010.
H. Jaroszewicz, Nowe tendencje normatywne w standardowych językach chorwackim i serbskim, Opole 2004.
B. Oczkowa, Zarys historii języka serbsko-chorwackiego, Kraków 1983.
B. Oczkowa, Chorwaci i ich język. Z dziejów kodyfikacji normy literackiej, Kraków 2006.
Słowiańskie języki literackie, red. B. Oczkowa, E. Szczepańska, T. Kwoka, Kraków 2011.
A. Spagińska-Pruszak, Sytuacja językowa w byłej Jugosławii, Gdańsk 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: