Historia Chorwacji 03-HC-12CSDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- cywilizacyjne, religijne i polityczne podziały na ziemiach chorwackich w dziejach,
- pochodzenie Chorwatów w świetle źródeł historycznych i legendarnych,
- społeczno-polityczne warunki kształtowania się państwowości chorwackiej w średniowieczu,
- ziemie chorwackie jako "przedmurze chrześcijaństwa" w ujęciu historycznym,
- narodowościowe tło chorwackiego odrodzenia narodowego w XIX wieku,
- chorwackie idee państwowotwórcze w XIX i XX wieku; inspiracje i ewolucja,
- stosunek Chorwatów do monarchii jugosłowiańskiej (1918-1918),
- rola ruchu ustaszy w chorwackich dziejach narodowych,
- miejsce komunistycznego ruchu oporu (1941-1945) w świadomości historycznej Chorwatów,
- Chorwaci wobec komunistycznej federacji jugosłowiańskiej,
- Chorwacja na mapie geopolitycznej Bałkanów w latach 90. XX wieku,
- główen dylematy chorwackiej polityki wewnętrznej i zagranicznej w latach 2000-2012.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie prawidłowości historyczne rządzące zmianami terytorialnego zasięgu chorwackiego osadnictwa w dziejach i współcześnie,
- refleksyjnie podchodzi do teorii naukowych ukazujących rolę Chorwatów w dziejach Europy środkowej i południowo-wschodniej od średniowiecza do XX wieku,
- podważa stereotypy narodowe korzystając z wiedzy historycznej,
- wskazuje, określa związki między poszczególnymi zjawiskami z dziejów społeczno-politycznych ziem chorwackich a nurtami teoretycznymi w naukach społecznych,
- dostrzega i rozumie historyczne powody zróżnicowania ludności chorwackiej pod względem jej obyczajów, języka, tradycji regionalnych,
- rozróżnia charakterystyczne elementy chorwackiej świadomości historycznej i rozumie ich wpływ na życie narodowe Chorwatów,
- interpretuje problematykę polityczną w powiązaniu z zagadnieniami o charakterze społeczno-kulturowym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Kryteria oceniania:
- przygotowanie recenzji, zgodnej z omówionymi podczas zajęć zasadami warsztatu naukowego, na wybrany przez studenta temat (75% oceny końcowej),
- aktywność i obecność na zajęciach (25% oceny końcowej),
- maksymalnie trzy nieobecności nieusprawiedliwione.
Literatura
Zalecana literatura:
Podręczniki:
W. Balcerak, Powstanie państw narodowych w Europie środkowo-wschodniej, Warszawa 1974.
W. Felczak, T. Wasilewski, Historia Jugosławii, Wrocław 1985.
J. Kozeński, Agresja na Jugosławię 1941, Poznań 1980.
T. Macan, Povijest hrvatskoga naroda, Zagreb 1992.
D. Pavličević, Historia Chorwacji, Poznań 2004.
J. Skowronek, M. Tanty, T. Wasilewski, Historia Słowian Południowych i Zachodnich, Warszawa 1977.
W. Szulc, Przemiany społeczno-gospodarcze Jugosławii w okresie międzywojennym (1918-1941), Poznań 1980.
Materiały źródłowe:
Građa o stvaranju jugoslovenske države, red. D. Jankovic, B. Krizman, Beograd 1964, t. I, II.
F. Šišić, Dokumenti o postanku Kraljevine SHS 1914-1919, Zagreb 1920.
A. Trumbić, Izabrani politički spisi, Zagreb 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: