Historia bułgarskiego języka literackiego 03-HBJ-32BDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- język literacki i role przez niego spełniane, norma językowa - rozróżnienie terminologiczne,
- przegląd etapów rozwojowych w dziejach bułgarskiego języka literackiego,
- dzieła o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju języka na poszczególnych etapach (zabytki językowe, słowniki, gramatyki, literatura),
- zmiany w alfabecie i rozwój normy ortograficznej,
- rozwój warstwy leksykalnej języka bułgarskiego, kodyfikacja utrwalonych zmian językowych, innowacje,
- puryzm językowy w poszczególnych okresach rozwoju języka bułgarskiego,
- zmiany ustrojów i rozpad terytorialny państw oraz ich konsekwencje w obszarze językowym,
- współczesna norma językowa i przewidywane tendencje na przyszłość.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- opisać najważniejsze zmiany na przestrzeni dziejów w rozwoju bułgarskiego języka literackiego,
- rozróżnić pojęcia: język literacki, gwara, dialekt oraz przyporządkować tekst do miejsca jego powstania,
- powiązać przyczyny i skutki zmian językowych oraz wyjaśnić ich znaczenie,
- zanalizować przykładowy tekst z danego okresu rozwoju języka bułgarskiego, umie zaklasyfikować go po względem czasu powstania,
- odnaleźć w tekście innowacje językowe i uzasadnić ich pojawienie się wpływem czynników wewnętrznych lub/i zewnętrznych na rozwój języka,
- opisać tendencje rozwojowe bułgarskiego języka literackiego,
- przygotować i przedstawić prezentację o wybranym problemie teoretycznym,
- przedstawić rolę wybitnych twórców w rozwoju języka literackiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy, umiejętności i kompetencji wynikających z treści kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura:
Solak E., Język bułgarski, w: Słowiańskie języki literackie. Rys historyczny, red. B. Oczkowa, E. Szczepańska, Kraków 2011, s. 195-226.
Solak E., Znaki szczególne. Językowe i wokółjęzykowe problemy bułgarskiego Odrodzenia, Kraków 2009.
Walczak M., Język piśmiennictwa bułgarskiego. Zarys dziejów, Poznań 1998.
Istorija na novobălgarskija knižoven ezik, red. E. Georgieva i in., Sofia 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: