Gatunki PR - spec. dziennikarstwo i public relations 03-GPR-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- obszary i narzędzia PR: wypowiedzi redagowane w ramach public relations; gatunki PR w ujęciu teoretycznym (aspekt strukturalny, pragmatyczny, poznawczy, stylistyczny),
- gatunki PR w administracji i biznesie: biuletyny firmowe (wzmianka, wiadomość, zapowiedź, sylwetka, artykuł sponsorowany, wywiad sponsorowany), różne formy epistolograficzne (korespondencja z pracownikami, klientami, kooperantami) – w tym również gatunki redagowane w związku z sytuacją kryzysową,
- gatunki PR w kontaktach z mediami: komunikat prasowy i pitch letter,
- gatunki PR w instytucjach kultury: zapowiedź, omówienie, recenzja,
- gatunki PR w polityce: przemówienie, ulotka wyborcza, spot wyborczy, sylwetka, wywiad.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- dysponuje wiedzą w zakresie teorii gatunku, a zwłaszcza dotyczącą poziomów funkcjonowania gatunku, pola gatunkowego oraz zróżnicowania form genologicznych ze względu na intencję nadawcy,
- potrafi rozpoznawać oraz analizować teksty PR-owe funkcjonujące w różnych obszarach działalności społecznej, np. biznesowej, administracyjnej, kulturalnej czy politycznej,
- potrafi zebrać materiały potrzebne do stworzenia różnorodnych komunikatów PR-owych, trafnie ocenia ich wiarygodność i oraz przydatność do wyznaczonych celów,
- potrafi dostosować styl komunikatu do intencji wypowiedzi, zna przyjęte konwencje i normy obowiązujące w zakresie redagowania tekstów PR-owych,
- umiejętnie wykorzystuje tradycyjne i nowoczesne formy komunikacji, sprawnie posługuje się nowymi mediami (umiejętnie tworzy komunikaty na potrzeby mediów społecznościowych), dostosowując je do potrzeb odbiorów oraz założonych celów komunikacji,
- zna zasady formułowania przekazów w ramach media relations, a także czynnie uczestniczy w procesie oglądu i oceny różnych komunikatów funkcjonujących w sferze PR.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoki poziom umiejętności w zakresie redagowania tekstów PR-owych, umiejętność dostosowania stylu i konwencji gatunkowej tekstu do sytuacji komunikacyjnej, z uwzględnieniem specyfiki danej branży, duża aktywność podczas zajęć oraz wysoka wartość merytoryczna przygotowywanych prac pisemnych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, dopuszczalne nieznaczne niedociągnięcia.
dobry (db; 4,0): dobry poziom przygotowania studenta do zajęć, odpowiednia znajomość gatunków funkcjonujących w obszarze PR, kreatywność w ich redagowaniu, odpowiednie przygotowanie do zajęć studenta, znaczna aktywność w trakcie konwersatorium, udział w dyskusjach, w pracy indywidualnej i zespołowej, wysoka wartość merytoryczna prac pisemnych przygotowanych przez studenta.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający poziom przygotowania studenta do zajęć, znajomość gatunków funkcjonujących w obszarze PR umożliwiająca tworzenie schematycznych tekstów, odpowiednie przygotowanie do zajęć, przeciętna aktywność podczas ćwiczeń, aktywny udział w pracach indywidualnych i zbiorowych, poprawnie zredagowane prace pisemne.
dostateczny (dst; 3,0): niski poziom przygotowania studenta do zajęć, niemniej umożliwiający zrozumienie przekazywanych treści, znajomość gatunków funkcjonujących w obszarze PR, ujawniająca pewne braki, teksty tworzone w sposób odtwórczy, niewielka aktywność podczas wykonywanych ćwiczeń, prace pisemne i licznymi niedociągnięciami, lecz pozwalającymi na ich akceptację.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak odpowiedniego przygotowania studenta do zajęć, prace z licznymi niedociągnięciami, niepozwalającymi na ich pozytywną ocenę, nieumiejętność właściwego rozpoznania rodzaju tekstu oraz intencji nadawcy, a także zredagowania gatunków z zakresu PR, brak aktywności podczas zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Andrzejewski P., Kot W., Media relations, budowanie reputacji firmy, Warszawa 2002.
Cenker E. M., Public relations, Poznań 2013.
Dobek-Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005
Furman W., Dziennikarstwo i public relations. Dwa typy komunikowania, Rzeszów 2006.
Gawroński S., Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR, Rzeszów 2006.
Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007.
Łaszyn A., Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami, Warszawa 2015.
Murdoch A., Język public relations, jak promować firmę, Warszawa 2000.
Pietrzak H., Hałaj Joanna B., Rzecznik prasowy. Teoria i praktyka, Rzeszów 2003.
Podobas I., Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa 2011.
Poprawa M., Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009.
Public relations użyteczności publicznej, red. E. Hope, Gdańsk 2005.
Rozwadowska B., Public relations, Teoria – praktyka – perspektywy, Warszawa 2002, s. 216-230
Wojtak M., Gatunki dziennikarskie, Lublin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: