Gospodarcze i polityczne przesłanki przemian społecznych na Bałkanach 03-GPP-21BADM
Treści programowe dla przedmiotu:
- czasy second hand? - współczesne Bałkany,
- uwarunkowania zewnątrzne sytuacji na Bałkanach,
- Turcja - stare i nowe ambicje,
- Grecja - kryzys państwa?,
- między Azją z UE; inwestorzy na Bałkanach,
- znane firmy bałkańskie - case study,
- bałkańscy krezusi; oligarchowie czy przedsiębiorcy?,
- bogaci i biedni; problem rozwarstwienia społecznego,
- bałkańscy maruderzy: Bułgaria i zaniechanie przemian,
- dlaczego Rumunia jest inna?,
- kobiety na Bałkanach; rola liderek i przywódczyń,
- polskie kontakty handlowe z państwami bałkańskimi,
- perspektywy rozwoju regionu bałkańskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wykazuje zaawansowaną wiedzę na temat współczesnych przemian politycznych i społecznych na Bałkanach,
- posiada poszerzoną wiedzę na temat współczesnej sytuacji geopolitycznej krajów Półwyspu Bałkańskiego,
- ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą specyfiki współczesnej sytuacji ekonomicznej na Bałkanach,
- podczas prezentacji swych poglądów i ustaleń badawczych dotyczących zagadnień bałkanistycznych wykazuje umiejętność posługiwania się różnymi
mediami i kanałami informacji,
- docenia znaczenie bałkanistyki i jej rolę w kształtowaniu kulturowego obrazu Europy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych zjawisk, samodzielność myślenia i oceniania faktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat omawianych zjawisk.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych omawianych zjawisk bałkańskich, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na ich temat.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych omawianych zjawisk bałkańskich.
Literatura
Zalecana literatura:
Bałkany w XXI wieku, problemy konsolidacji i integracji, red. Marko Babić, Uniw. Warszawski, Wa-wa 2014.
I.T.Berend, Od bloku sowieckiego do Unii Europejskiej. Transformacja ekonomiczna i społeczna Europy Środkowo-Wschodniej od 1973 roku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011 (rozdz. 4-6).
Lucjan Boia, Dlaczego Rumunia jest inna? Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2016. (rozdz. ostatni)
Przemiany w Europie Środkowo-Wschodniej. 20 lat doświadczeń, red. A.Koseski i n., Pułtusk 2011.
Stosunki gospodarcze Polski z państwami Europy Środkowej i Wschodniej po rozszerzeniu UE, red. J. Kaliński, SGH, Warszawa 2011.
Wprowadzenie do studiów wschodnioeuropejskich. T.1 Bałkany: Przeszłość–teraźniejszość–przyszłość, red. R. Podolak, Lublin 2013 (rozdz. Od przekształceń komunistycznych w regionie do uczestnictwa we współpracy europejskiej).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: