Wprowadzenie do glottodydaktyki polonistycznej 03-GP-11JPO
Glottodydaktyka polonistyczna w kontekście rozwoju glottodydaktyki ogólnej w Polsce i w Europie.
Współczesne kierunki i tendencje w nauczaniu języków obcych i języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego.
Subdyscypliny glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej.
Teoria i praktyka organizacji i realizacji polonistycznego kształcenia językowego w polskim systemie edukacyjnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz rozumie i potrafi opisać etapy rozwoju glottodydaktyki polonistycznej jako subdyscypliny glottodydaktyki polskiej i europejskiej, wskazać etapy jej rozwoju, opisać i wskazać podstawowe podobieństwa i różnice między współczesnymi kierunkami rozwoju glottodydaktyki polonistycznej a polskiej glottodydaktyki neofilologicznej.
Potrafi wyjaśnić różnice między poszczególnymi koncepcjami rozwoju glottodydaktyki polonistycznej, wskazać czynniki warunkujące te różnice.
Zna i potrafi przedstawić wybrane modele funkcjonowania glottodydaktyki polonistycznej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.
Rozumie kulturowe i językowe uwarunkowania rozwoju glottodydaktyki polonistycznej w kontekstach endo- i egzolingwalnego procesu kształcenia językowego.
Na podstawie wskazówek prowadzącego w ramach pracy zespołowej potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów źródłowych prezentujących ewolucję polskiej i europejskiej myśli glottodydaktycznej.
Kryteria oceniania
wiedza merytoryczna w zakresie etapów rozwoju glottodydaktyki polonistycznej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.
wartość merytoryczna obserwacji i eksploracji teoretycznej w zakresie zagadnień objętych programem kursu.
Literatura
Dąbrowska, A., Dobesz, U. (red.) 2014. 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka. Wrocław: Atut.
Gębal, P.E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Gębal, P.E. 2014. Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Grucza, F. 2007. Lingwistyka stosowana. Historia – zadania – osiągnięcia. Warszawa: Euroedukacja.
Janowska I., Gębal P.E. (red.) 2016. O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Komorowska. H. 2012. Kształcenie językowe – nowe tendencje w nowym stuleciu. W: Kształcenie językowe, pod red. J. Nocoń i B. Skowronek. Opole: UO. 43-60.
Mazur, J., Małyska, A., Sobstyl, K. (red.) 2013. Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych. Tomy 1-2. Lublin: UMCS.
Miodunka, W.T. 2016. Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros
Próchniak, W., Smoleń-Wawrzusiszyn M. (red.) 2016. Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje. Tomy 1-2. Lublin: KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: