Gramatyka opisowa języka chorwackiego 3 (składnia) 03-GOJC-22CSDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- miejsce składni w systemie językowym; metody analizy składniowej,
- zdanie pojedyncze i jego rodzaje; części zdania,
- spójność tekstu a budowa gramatyczna zdania,
- tematyczno-rematyczna budowa zdania; szyk wyrazów w zdaniu,
- rodzaje analiz derywacyjnych zdania pojedynczego,
- zdanie złożone i jego rodzaje; funkcje zdań podrzędnych i nadrzędnych,
- typy zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie,
- wskaźniki zespolenia a podział zdań złożonych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat budowy składniowej języka chorwackiego,
- zna podstawową terminologię z zakresu budowy składniowej języka chorwackiego,
- potrafi używać naukowej terminologii językoznawczej w języku docelowym,
- potrafi w odpowiedni sposób zastosować wiedzę na temat budowy gramatycznej języka do analizy syntaktycznej płaszczyzny języka chorwackiego,
- docenia znaczenie gramatyki dla prawidłowego funkcjonowania procesu komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie podczas analizy zjawisk gramatycznych, przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z składni języka czeskiego, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk składniowych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową na ćwiczeniach, na kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z składni języka czeskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk składniowych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową na ćwiczeniach, na kolokwium z niewielkimi uchybieniami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z składni języka czeskiego, dobrze wykonana (większe uchybienia lub nierozwiązane jedno zadanie) analiza zjawisk składniowych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową na ćwiczeniach, na kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z składni języka czeskiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze wykonana analiza zjawisk składniowych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową na ćwiczeniach, na kolokwium z niewielkimi uchybieniami.
dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z składni języka czeskiego, słabo wykonana (poniżej 60%) analiza zjawisk składniowych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z składni języka czeskiego, nie wykonana analiza zjawisk składniowych lub wykonana poniżej 50% zadań (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową na ćwiczeniach, na kolokwium.
Literatura
Zalecana literatura:
S. Babić, Tvorba riječi u hrvatskome književnome jeziku, Zagreb 2002.
V. Frančić, Gramatyka opisowa języka serbochorwackiego, Warszawa 1963.
E. Barić et al., Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb 1997.
S. Težak, S. Babić, Gramatika hrvatskoga jezika, Zagreb 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: