Gramatyka opisowa języka bułgarskiego 1 (fonetyka i fonologia) 03-GOJB-12BDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- typologiczna i genetyczna charakterystyka języka; miejsce języka bułgarskiego w słowiańskiej wspólnocie językowej, zasięg terytorialny języka; gramatyka opisowa a gramatyka normatywna,
- fonetyka i fonologia - metody i narzędzia badawcze; fonetyka jako nauka o budowie dźwięku mowy, fonologia jako nauka o fonemach, morfonologia,
- budowa i funkcjonowanie narządów mowy, powstawanie dźwięku mowy; zasady artykulacji,
- kryteria klasyfikacji głosek bułgarskich; alternacje samogłoskowe i spółgłoskowe,
- fonologia: fonem i alofon; inwentarz fonemów bułgarskich,
- upodobnienia głoskowe; powstawanie, rodzaje i rola w wypowiedzi,
- ortografia i alfabet; międzynarodowe standardy transliteracji cyrylicy na alfabet łaciński,
- prozodyczne cechy mowy i ich rola w języku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat budowy fonetycznej i fonologicznej języka bułgarskiego,
- zna podstawową terminologię z zakresu budowy fonetycznej, fonologicznej języka bułgarskiego,
- potrafi samodzielnie zanalizować zjawiska systemu fonologicznego współczesnego języka bułgarskiego,
- potrafi w odpowiedni sposób zastosować wiedzę na temat budowy gramatycznej języka do analizy fonetycznej, fonologicznej płaszczyzny języka bułgarskiego,
- docenia znaczenie gramatyki dla prawidłowego funkcjonowania procesu komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po społeczny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka bułgarskiego, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka bułgarskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka bułgarskiego, dobrze wykonana (większe uchybienia lub nierozwiązane jedno zadanie) analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium).
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka bułgarskiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami.
dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka bułgarskiego, słabo wykonana (poniżej 60%) analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych(na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium).
niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka bułgarskiego, nie wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych lub wykonana poniżej 50% zadań (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium).
Kryteria oceniania:
- poziom aktywności w czasie zajęć (praca zespołowa, praca indywidualna),
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności),
- poziom wiedzy zaprezentowany na kolokwium i zaliczeniu,
- poziom wiedzy zaprezentowany podczas egzaminu.
Literatura
Zalecana literatura:
Popowa V., Ivanova D., Zwięzła gramatyka języka bułgarskiego, Poznań 2004.
Sławski F., Gramatyka języka bułgarskiego, Warszawa 1962.
Граматика на съвременния български език, т. I Фонетика, ред. Д. Тилков, С. Стоянов, К. Попов, София 1982.
Бояджиев Т., Тилков Д., Фонетика на българския книжовен език, Велико Търново 1999.
Пашов П., Българска граматика, София 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: