Gramatyka opisowa języka polskiego (wprowadzenie) 03-GOJ-11JPODL
Opis treści kształcenia
wstęp do nauki o języku
fonetyka jako dyscyplina językoznawcza – wprowadzenie
system wokaliczny i konsonantyczny współczesnego języka polskiego; artykulacja – wprowadzenie i ćwiczenia praktyczne
nauka o akcencie – wprowadzenie
części mowy – wprowadzenie
morfonologia, charakterystyka wymian morfonologicznych – wprowadzenie
słowotwórstwo rzeczownika, przymiotnika, przysłówka i czasownika – wprowadzenie
fleksja imienna (wybrane problemy odmiany polskich rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników)
podstawowe typy koniugacyjne czasowników polskich
rodzaje wypowiedzeń w języku polskim
wyrazy a części zdania w języku polskim
wypowiedzenia złożone podrzędnie i współrzędnie
funkcje języka i tekstu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu)
i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna i właściwie stosuje terminologię związaną ze współczesną polską gramatyką
posiada podstawową wiedzę o języku jako systemie oraz języku jako narzędziu komunikacji
potrafi stosunkowo poprawnie (adekwatnie do poziomu praktycznego kształcenia językowego) posługiwać się językiem polskim w mowie i w piśmie
potrafi rozpoznawać i charakteryzować nieskomplikowane formy gramatyczne leksemów oraz proste struktury składniowe na podstawie wiedzy teoretycznej o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego
potrafi wskazać oraz uzasadnić przyczyny prostych zmian językowych
analizując nieskomplikowany tekst, potrafi określić jego status gatunkowy, różne funkcje, rolę jako środka komunikacji, tematykę oraz wpływ kontekstu na jego interpretację
poprawnie wykorzystuje opracowania naukowe podczas zajęć oraz w pracy własnej
Kryteria oceniania
4. Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- adekwatna do poziomu praktycznego kształcenia językowego sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, umiejętność samodzielnej pracy ze wskazanymi tekstami, ich językowej analizy na podstawowym poziomie;
- obecność na zajęciach;
- poprawność zleconej analizy w pracach indywidualnych i grupowych
- umiejętność zaprezentowania na zaliczeniu końcowym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Skala ocen:
5.0 – bardzo dobra znajomość wstępnej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, bardzo dobra znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wybranych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, bardzo dobrze widoczna świadomość w zakresie poprawności językowej oraz adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, bardzo duża aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, bardzo dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
4.5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie analiz tekstowych oraz komunikacyjnej kompetencji językowych
4.0 – dobra znajomość wstępnej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, dobra znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wybranych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, dobrze widoczna świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra (adekwatna do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre i systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
3.5 – zadawalająca znajomość wstępnej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, zadowalająca znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wybranych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, dobra (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość w zakresie poprawności językowej i analogiczne kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre przygotowanie merytoryczne do zajęć).
3.0 – zadawalająca wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego; zadowalająca znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, niewielka (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość i niskie kompetencje w zakresie poprawności językowej, słaba aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dostateczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
2.0 – niezadawalająca znajomość nawet podstawowej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, niezadowalająca znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wskazanych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, bardzo niska (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość i bardzo słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, brak aktywności w trakcie zajęć (nieuczestniczenie w dyskusji, brak angażowania się do pracy indywidualnej i zespołowej, brak lub bardzo słabe przygotowanie merytoryczne do zajęć).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982.
- M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.
- Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
- B. Boniecka, Składnia współczesnego języka polskiego, Lublin 1998.
- D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, Warszawa 1971.
- Części mowy, pod red. J. Bartmińskiego, M. Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003.
- Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia pod red. Z. Topolińskiej, Warszawa 1984.
- Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia pod red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla, Warszawa 1998.
- R. Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996.
- H. Jadacka, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.
- H. Jadacka, System słowotwórczy polszczyzny 1945-2000, Warszawa 2001.
- S. Jodłowski, Studia nad częściami mowy, Warszawa 1971.
- L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, wyd. V, Poznań 2000.
- A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005.
- J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 2001.
- M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2000.
- Encyklopedia języka polskiego pod red. S. Urbańczyka, wyd. III, Wrocław 1992.
- Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red A. Markowskiego, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: