Grafika komputerowa - spec. wydawnicza 03-GK-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Klasyfikacja oprogramowania graficznego, podstawowe informacje dotyczące zarządzania barwą (RGB i CMYK) oraz typów plików graficznych (bitmapowych i wektorowych).
2. Omówienie funkcji oprogramowania Adobe Illustrator w kontekście przygotowania materiałów ilustracyjnych oraz samodzielnych projektów graficznych:
- tworzenie i przekształcanie obiektów,
- rysowanie za pomocą krzywych,
- nadawanie kolorów i przejść tonalnych,
- obsługa warstw i masek,
- praca z tekstem,
- edycja obrazów bitmapowych w kontekście grafiki wektorowej.
3. Omówienie funkcji oprogramowania Adobe Photosop w kontekście obróbki materiału zdjęciowego, przygotowania materiałów ilustracyjnych oraz samodzielnych projektów graficznych:
- obróbka kolorystyczna i retusz,
- obsługa warstw i masek w kontekście fotomontażu,
- praca z tekstem.
4. Omówienie zagadnień przygotowania plików do druku, eksport do plików wynikowych,
- przygotowanie plików do zastosowania w Internecie,
- samodzielna kontrola poprawności wygenerowanych plików.
5. Działania marketingowe w praktyce – przygotowanie projektu prostej identyfikacji wizualnej dla (do wyboru) instytucji, wydarzenia lub publikacji, (projekt motywu graficznego – ewentualnie logotypu, wizytówek, papieru listowego, plakatu informacyjnego).
6. Zaprojektowanie estetycznego i stosownego do tematyki layoutu, w celu późniejszego wykorzystania w procesie składu komputerowego (maksymalnie 4 strony w tym okładka).
7. Zaprojektowanie elementów graficznych przeznaczonych do publikacji w internecie (banery, internetowe pliki pdf i swf).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wskazać znaczenie sztuki projektowania w kulturze polskiej oraz powiązać style projektowania z chronologią epok w literaturze i sztuce światowej,
- na podstawie analizy zadania projektowego właściwie wybrać narzędzia pracy i dostosować projekt od techniki dystrybucji (forma cyfrowa a forma drukowana, grafika rastrowa i wektorowa),
- wytyczyć ścieżkę pracy nad publikacją, wskazać podział zadań w ramach organizacji (redakcja, dział graficzny wydawnictwa, drukarnia)
- przeprowadzić analizę inspiracji do projektu graficznego,
- w procesie projektowania właściwie i wydajnie posługiwać się oprogramowaniem komputerowym,
- zaprojektować spójną i estetyczną szatę graficzną różnego rodzaju publikacji oraz materiały ilustracyjne dla tekstów lub tabel,
- w trakcie projektowania czerpać materiały z legalnych źródeł (odpłatnych lub darmowych),
- poprawnie przygotować wykonany projekt do druku w różnych technikach i skontrolować jego jakość techniczną.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
− ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za staranne i zgodne z poleceniami wykonywanie zadań w trakcie zajęć (student/ka przedstawia pliki końcowe na koniec semestru),
− ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za wykonanie zadań w programach Adobe Illustrator oraz Adobe Photoshop,
− ocena główna (½ oceny końcowej) za indywidualnie wykonany końcowy projekt semestralny,
− obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione), w przypadku opuszczenia zajęć student/ka musi przedstawić do oceny samodzielnie wykonane zadanie z zakresu tematycznego omawianego na opuszczonych przez studenta/tkę zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
a) Adobe Illustrator:
- Adobe Illustrator CS3/CS3 PL. Oficjalny podręcznik, przeł. S. Dzieniszewski, P. Cieślak, Gliwice, Helion 2008.
- Williams Robin, Tollett John, Adobe Illustrator. Projekty z klasą, przeł. J. Zatorska, Gliwice, Helion 2012.
b) Adobe Photoshop:
- Adobe Photoshop CS3/CS3 PL. Oficjalny podręcznik, przeł. Z. Waśko, Helion, Gliwice 2008.
- Barker Corey, Photoshop. Pikantne efekty specjalne, przeł. D. Kurek, Helion, Gliwice 2013.
- Evening Martin, Mistrzowska edycja zdjęć. Adobe Photoshop CS5/CS5 PL dla fotografów, przeł. M. Gutowski, Ł. Schmidt, Gliwice, Helion 2011.
- McClelland Deke, Oko w oko z Adobe Photoshop CS3, przeł. P. Cieślak, Gliwice, Helion 2008.
- Photoshop. Maskowanie i komponowanie, przeł. Z. Waśko, Gliwice, Helion 2013 [wyd. 2].
c) przygotowanie do druku i pozycje przekrojowe:
- Bann David, Poligrafia praktyczny przewodnik, przeł. M. Turowska-Rawicz, Warszawa, ABE 2007.
- Gołąb Andrzej, DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice, Helion 2013.
- Zakrzewski Paweł, Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce, Gliwice, Helion 2013 [wyd. 2].
d) projektowanie graficzne:
- Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo. Smashing Magazine, przeł. D. Kurek, Gliwice, Helion 2012.
- Heller Steven, Vienne Veronique, 100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne, Warszawa, TMC 2012.
- Jong Cees W. de, Purvis Alston W., Tholenaar Jan, Type. A Visual History of Typefaces & Graphic Styles, vol.1 1628–1900, vol. 2 1901-1938, Taschen 2013.
- Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2011.
- Mrowczyk Jacek, Warda Michał, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków, Karakter 2010.
- Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919 -1949, Kraków, Karakter 2011.
- Shaughnessy Adrian, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, przeł. D. Żukowski, Kraków, Karakter 2012.
- Szydłowska Agata, Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi, Kraków, Karakter 2013.
- Widzieć, wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red.: P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków, Karakter 2011.
e) czasopisma:
- „2+3D” [kwartalnik]
- „Print Control. Best printed matter from Poland” [półrocznik]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: