Gramatyka historyczna języka czeskiego z elementami dialektologii 03-GHJC-31FCZDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- wspólne pochodzenie języka czeskiego i polskiego; najstarsze czeskie zdania,
- rozwój samogłosek w języku czeskim w dobie staroczeskiej i średnioczeskiej,
- rozwój spółgłosek w języku czeskim w dobie staroczeskiej i średnioczeskiej,
- cechy językowe najstarszych czeskich pieśni duchownych i utworów poetyckich; ortografia prosta i złożona,
- rozwój fleksji staroczeskiej do wieku XVI; rozwój składni czeskiej; germanizmy w języku czeskim,
- dialekty języka czeskiego,
- okres pobiałogórski i jego wpływ na rozwój systemu języka czeskiego,
- czeskie odrodzenie narodowe; powstanie drugiego systemu gramatycznego języka czeskiego,
- charakterystyka czeskich systemów ortograficznych,
- zmiany w systemie języka czeskiego po aksamitnej rewolucji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju systemu języka czeskiego od zarania do wieku XIX i odpowiadającej jej terminologii,
- ma podstawową wiedzę z zakresu analizy różnic między historycznymi a współczesnymi cechami systemu gramatycznego czeszczyzny i polszczyzny,
- posiada umiejętność wyjaśniania procesów rozwojowych fonetyki, morfologii i leksyki czeskiej z wykorzystaniem poglądów historyków języka czeskiego,
- potrafi wyjaśnić rozwój systemu języka czeskiego i wskazać go w odpowiednich tekstach, potrafi analizować je i określać ich związek z danym okresem rozwoju systemu gramatycznego języka czeskiego oraz dialektów czeskich,
- ma wiedzę na temat dialektów języka czeskiego: różnice gramatyczne i dyferencjacja arealna,
- ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk historycznojęzykowych grupy zachodniosłowiańskiej i potrafi ją powiązać z analogicznymi zjawiskami języka czeskiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z gramatyki historycznej języka czeskiego, bardzo dobra orientacja w zagadnieniach z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, kolokwium i egzaminie.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z gramatyki historycznej języka czeskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobra orientacja w zagadnieniach z gramatyki historycznej na ćwiczeniach z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, kolokwium i egzaminie z niewielkimi uchybieniami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z gramatyki historycznej języka czeskiego, dobra (większe uchybienia w opisie) orientacja w zagadnieniach z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, kolokwium i egzaminie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z gramatyki historycznej języka czeskiego z niewielkimi uchybieniami, dobra orientacja w zagadnieniach z gramatyki historycznej na ćwiczeniach z niewielkimi uchybieniami, dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, kolokwium i egzaminie z niewielkimi uchybieniami.
dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z gramatyki historycznej języka czeskiego, słaba (poniżej 60%) orientacja w zagadnieniach z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, kolokwium i egzaminie.
niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z gramatyki historycznej języka czeskiego, brak orientacji w zagadnieniach z gramatyki historycznej na ćwiczeniach lub orientacja bardzo słaba, nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z gramatyki historycznej na ćwiczeniach, kolokwium i egzaminie.
Literatura
Zalecana literatura:
Cuřín, F., Vývoj spisovné češtiny, Praha 1985.
Historická mluvnice česká – I cz. Hlaskosloví, II cz. Tvarosloví, II cz. Skladba.
Lamprecht A., Slošar D., Bauer J., Historická mluvnice češtiny, Praha 1986.
Orłoś, T. Z., Studia bohemistyczne cz. I i cz. II, Kraków; 1993.
Siatkowska E., Siatkowski J., Wybór tekstów staroczeskich, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: