Warsztaty. Gramatyka funkcjonalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego 03-GFP-12JPO
Treści kształcenia:
- rozróżnienie między gramatyką naukową (analityczną) a pedagogiczną (pragmatyczną);
- miejsce i znaczenie gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego system morfologiczny, fleksyjny, słowotwórczy i składniowy współczesnej polszczyzny w zarysie;
- podejście dydaktyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia ucznia;
- typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne;
- techniki sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej;
- samodzielne i zespołowe projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej;
- samodzielne i zespołowe projektowanie lekcji wprowadzającej nowe zagadnienia gramatyczne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Słuchacz potrafi:
- dostosować wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego do potrzeb gramatyki pedagogicznej;
- efektywnie wykorzystywać wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się kompetencji gramatycznej w toku nauczania języka polskiego jako obcego;
- właściwie dobierać materiały dydaktyczne, służące kształtowaniu kompetencji gramatycznej u osób uczących się polskiego jako obcego, z uwzględnieniem różnych środowisk językowych oraz specyficznych potrzeb dorosłych;
- czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania kompetencji gramatycznej w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym);
- samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń służących poznaniu i umiejętnemu stosowaniu gramatycznych środków językowych przez uczących się jpjo;
- czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształtowania kompetencji gramatycznej i poznawać stronę praktyczną pracy w tandemie.
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń do kształcenia kompetencji gramatycznej i projekt lekcji;
Literatura
B. Bartnicka, H. Satkiewicz, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Warszawa 1990.
P. Garncarek, 2001.Czas na czasownik, Kraków.
Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Kraków 1995.
J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia gramatyczne dla cudzoziemców. Łódź 2001.
Madelska, L. 2007. Polnisch entdecken. Kraków.
Madelska, L. (opracowanie językowe M. Warchoł-Schlottmann). 2008. Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego. Kraków.
Madelska, L. 2008. Praxis-Grammatik Polnisch. Poznań.
Madelska, L., G. Schwartz. 2010. Discovering Polish. A learner’s grammar. Kraków.
Madelska, L. 2010. Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się polskiego jako obcego. Posłuchaj, jak mówię. Podręcznik ucznia. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Film dydaktyczny Powiedz mi, co widzisz. Wiedeń.
Madelska, L. 2012. Практическая грамматика польского языка. Kraków.
S. Mędak. 1997. Słownik form koniugacyjnych czasowników polskich Kraków.
S. Mędak, 2004. Liczebnik też się liczy. Kraków.
S. Mędak, 2012. Polski mega test. Polish in Exercises. Język polski w ćwiczeniach. Poziomy A1, A2 i B1. Kraków.
A. Nagórko. Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem). Warszawa 2000.
M. Pasieka, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących. Wrocław 2001.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Kraków 2011
J. Pyzik, 2000. Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Kraków.
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki, s. 111-133).
W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku. 2008 (cz. III Nauczanie systemu językowego polszczyzny). Red. Władysław Miodunka, Anna Seretny, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: