Gatunki i formaty medialne - spec. dziennikarska 03-GFM-22PDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do teorii genologii dziennikarskiej,
- analiza i redagowanie poszczególnych gatunków dziennikarskich (np. informacja, relacja i sprawozdanie, reportaż, sylwetka, wywiad, recenzja, felieton, esej),
- opracowywanie projektów formatów medialnych.
Program konwersatorium obejmuje wprowadzenie do teorii genologii dziennikarskiej, analizę i redagowanie poszczególnych gatunków funkcjonujących we współczesnych mediach, takich jak: informacja, relacja i sprawozdanie, reportaż, sylwetka, wywiad, recenzja, felieton, esej, a także opracowywanie projektów formatów medialnych. Studenci zapoznają się ze zróżnicowaniem współczesnych przekazów medialnych na poziomie tematycznym, pragmatycznym, strukturalnym oraz stylistycznym, jak również poznają zasady ich tworzenia na potrzeby różnego rodzaju mediów tradycyjnych oraz portali internetowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi omówić podstawowe teorie z zakresu genologii dziennikarskiej,
- zna zasady analizy dowolnego tekstu dziennikarskiego,
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zróżnicowania przekazów medialnych w zależności od rodzaju medium, tematyki, nadawcy, odbiorcy, kontekstu,
- rozpoznaje różne rodzaje tekstów dziennikarskich, potrafi zakwalifikować je do poszczególnych kategorii gatunkowych oraz zanalizować uwzględniając ich przynależność genologiczną, strukturę, uwikłania komunikacyjne i stylistykę,
- potrafi zredagować tekst dziennikarski we wskazanej konwencji gatunkowej, przygotować i omówić projekt formatu medialnego,
- potrafi pracować w zespole, przyjmować w nim różne role, realizować wspólne zadania z zakresu analizy przekazów medialnych lub tworzenia własnych tekstów dziennikarskich.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość różnych teorii z zakresu genologii dziennikarskiej, umiejętność przyporządkowania komunikatów medialnych do poszczególnych kategorii gatunkowych, a także analizowania ich na poziomie strukturalnym, komunikacyjnym oraz językowym, umiejętność redagowania tekstów dziennikarskich cechujących się oryginalnością, świadczących o kreatywnym podejściu do języka.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zasięg niedociągnięć, np. nieznaczne braki w wiedzy na temat teorii genologicznych, niewielkie problemy z określeniem przynależności gatunkowej danego tekstu dziennikarskiego, redagowane teksty wykazują nieco większy zakres schematyczności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, z nieco większym obszarem niedociągnięć.
dostateczny (dst; 3,0): słaba znajomość podstaw teorii genologicznej, możliwe niedociągnięcia i braki w umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych przekazów medialnych, redagowanie tekstów o dużym stopniu schematyczności, nierzadko zawierających usterki językowe.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza na temat genologii dziennikarskiej, brak umiejętności wskazania przynależności genologicznej danego tekstu medialnego oraz analizy i wskazywania podstawowych cech gatunkowych, brak umiejętności redagowania przekazów medialnych, liczne błędy wskazujące na brak podstawowej wiedzy w zakresie poprawności językowej, ortografii i interpunkcji.
Kryteria oceniania:
- aktywność podczas zajęć,
- prezentacje mutimedialne przygotowywane na zajęcia,
- prace pisemne redagowane przez studentów podczas warsztatów i poza godzinami kontaktowymi,
- egzamin pisemny - obejmujący część teoretyczną oraz praktyczną.
Literatura
Zalecana literatura:
Dziennikarstwo i świat mediów (red.) Z. Bauer i E. Chudziński, Kraków 2000.
Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K, Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000.
Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015
Godzic W., Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie, Kraków 2004.
Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice 1998.
Maziarski J., Anatomia reportażu, Kraków 1966
Ostrowski A., Dziennikarstwo sportowe, Wrocław 2003.
Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych. Wrocław 2008.
Stasiński P., Poetyka i pragmatyka felietonu, Wrocław- Warszawa- Kraków- Gdańsk-Łódź, 1982.
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin2004.
Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: