Gatunki filmowe i literackie (5) 03-GFL-31FKMDL
Opis treści kształcenia:
- rodzaje i gatunki oraz odmiany gatunkowe w literaturoznawstwie i filmoznawstwie,
- fantastyka w literaturze i filmie - charakterystyczne cechy gatunkowe,
- fantastyka naukowa z perspektywy "długiego trwania" oraz krótkiej historii gatunku,
- adaptacje i ekranizacje literackich utworów fantastycznych - relacje między literaturą a filmem,
- ludzkie i nieludzkie postaci fantastyki literackiej i filmowej: postać, bohater, persona, awatar, sztuczna inteligencja, roboty, cyborgi, postaci zwierzęce, wampiry, wilkołaki,
- motywy charakterystyczne dla science fiction (np. podróże międzygalaktyczne), w horrorze (np. działania "sił nadprzyrodzonych"), w fantasy (np. motyw przejścia ze świata rzeczywistego do świata fantastycznego),
- feministyczna i postkolonialna science fiction; realizacje z przełomu XX/XXI wieku,
- literatura grozy i pierwsze horrory kinowe z początku XX wieku,
- współczesne horrory i nowe techniki oraz środki wyrazu, np. gore,
- gatunki "zmącone": między horrorem/science fiction/fantasy,
- efekty specjalne w filmach fantastycznych,
- ekofantastyka literacka i filmowa - problemy ekologiczne we współczesnej popkulturze,
- alternatywne rzeczywistości i/lub wizje przyszłości w filmach fantastycznych jako wyraz refleksji o kulturze współczesnej,
- mistrzowskie realizacje filmowe z gatunku fantastyki.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna terminologię i teorię gatunków filmowych i literackich,
- potrafi wymienić i scharakteryzować rodzaje i gatunki literackie oraz filmowe,
- umie wskazać relacje między przemianami gatunków filmowych a zmianami kulturowymi,
- potrafi scharakteryzować gatunki filmowe i literackie,
- zna reprezentatywne filmy należące do określonych gatunków.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka prezentuje wysoką bogatą wiedzę z dziedziny gatunków filmowych i literackich w przedstawianych podczas wykładów aspektach, potrafi na jej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu rodzajów i gatunków literackich oraz filmowych. W swoich wypowiedziach stosuje elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym, samodzielnej analizy przemian gatunkowych, z odniesieniami do tradycji literackiej, przemian kulturowych.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka prezentuje uporządkowaną i rozwiniętą wiedzę z dziedziny gatunków literackich i filmowych w przedstawianych podczas wykładów aspektach, potrafi na jej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu rodzajów i gatunków literackich oraz filmowych. Wykazuje dobrą orientację w teoriach rodzajów i gatunków literackich oraz filmowych. Zna reprezentatywne filmy przynależne do wybranych gatunków oraz potrafi wymienić wybitnych twórców kina gatunków. Potrafi wskazać relacje między ewolucją gatunków literackich i filmowych a przemianami kulturowymi.
dobry (db; 4,0): student/studentka prezentuje uporządkowaną i rozwiniętą wiedzę z dziedziny gatunków literackich oraz filmowych w przedstawionych podczas wykładów aspektach i kontekstach. Na tej podstawie potrafi przedstawić i zinterpretować najistotniejsze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu rodzajów i gatunków literackich oraz filmowych. Wykazuje dobry poziom wiedzy z zakresu teorii gatunków literackich i filmowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu gatunków literackich i filmowych w przedstawionych podczas wykładów aspektach i kontekstach. Potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki literackie i filmowe, odnieść się do tytułów i twórczości reżyserów reprezentujących wybrane gatunki. Potrafi opisać związki między literaturą a filmem.
dostateczny (dst; 3,0): student/studentka prezentuje podstawową wiedzę z zakresu gatunków literackich i filmowych w przedstawionych podczas zajęć aspektach i kontekstach. Potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki filmowe i podstawowe relacje między literaturą a filmem gatunków.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z dziedziny gatunków literackich i filmowych w przedstawianych podczas wykładów aspektach i kontekstach.
Literatura
Zalecana literatura:
a) obowiązkowa:
Altman Rick, Gatunki filmowe, tł. Maria Zawadzka, Warszawa 2012.
Gajewska Grażyna, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Poznań 2010, rozdziały: I.7 i I.8, s. 69-86.
Gazda Grzegorz (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Warszawa 2019, wybrane hasła: fantasy, horror, science fiction.
Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Kraków 2016.
b) uzupełniająca:
Asimov Isaac, Magia i złoto. Eseje, Poznań 1996.
Gajewska Grażyna, Cyberpunkowe utopie miejskie w powieści ‘Neuromancer’ Williama Gibsona, „Kultura Współczesna”, nr 3 (106) 2019, s. 93-105.
Gajewska Grażyna, Myśleć fantastyką. Przez science fiction do posthumanizmu, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” vol. XXVIII nr 37/2020, s. 5-19.
Gajewska Grażyna, Ecology and Science Fiction. Managing Imagination in the Age of the Anthropocene, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 1 (47) 2021, s. 79-97.
Fiołek-Lubczyńska (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi: horror, Łódź 2014.
Roberts Adam, Science fiction. The New Critical Idiom, London and New York 2006.
Gerry Canavan and Kim Stanley Robinson (red), Green Planets. Ecology and Science Fiction, Wesleyan University Press 2014.
Bishop Katherine E. and Maataa Jerry (red.), Plants in Science Fiction. Speculative Vegetation, University of Wales Press 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: