Gatunki filmowe i literackie (3) 03-GFL-21FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie historii rozwoju komedii romanycznej jako jednego z najważniejszych gatunków w historii światowej kinematografii oraz jego związków z literaturą i teatrem; omówienie ewolucji melodramatu jako gatunku literackiego i filmowego, problem "ukrytej ideologii" schematów przedstawieniowych melodramatu,
- ukazanie przemian w ukazywaniu bohaterki i bohatera w komedii romantycznej oraz w melodramacie pod wpływem zmieniającej się obyczajowości w II połowie XX wieku,
- omówienie i interpretacja przykładów klasycznych oraz współczesnych komedii romantycznych i melodramatów,
- przegląd ważnych etapów w rozwoju teatralnych i literackich konwencji komediowych (komedia grecka, Szekspirowska, dell'arte).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe terminy wykorzystywane w badaniach genologicznych komedii romantycznej i melodramatu, w ich realizacjach literackich i filmowych,
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w badaniach nad komedią romantyczną i melodramatem jako gatunkami filmowymi i literackimi,
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji utworów reprezentujących komedię romantyczną i melodramat,
- zna podstawowe pojęcia z zakresu poetyki komedii romantycznej i melodramatu, ma świadomość ich literaturoznawczych korzeni oraz potrafi je wykorzystać przy analizie i interpretacji utworu filmowego,
- potrafi rozpoznać utwory reprezentujące komedię romantyczną i melodramat oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
- posiada umiejętność umiejscowienia różnych realizacji komedii romantycznej w historii i tradycji filmowej, teatralnej i literackiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
Podstawą zaliczenia jest wiedza przekazana podczas zajęć. Sposobem jej sprawdzenia jest test zaliczeniowy złożony z pytań otwartych i zamkniętych (test wyboru).
Ocena dostateczna - prawidłowe rozwiązanie testu w 51%.
Ocena bardzo dobra - prawidłowe rozwiązanie testu w 90-100%.
Literatura
Zalecana literatura:
Altman Rick, Gatunki filmowe, przeł. Maria Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Arystofanes, Trzy komedie, przekł. J. Ławińska-Tyszkowska, Wrocław 1981.
Austerlitz Saul, Another Fine Mess. A History of American Film Comedy, Chicago 2010.
Domalewski Adam, Towards a Multicultural Community. The Accommodation of Ethnic and Religious Minorities in the ‘Migrant Comedy’ Genre, “Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media” 2020, vol. 23, iss. 1, pp. 50-61.
Elsaesser Thomas, Opowieści wściekłości i wrzasku. Uwagi o rodzinnym melodramacie, „Studia Filmoznawcze” 2008, nr 29 (numer monograficzny: Niebo i piekło melodramatu).
Falling in Love Again. Romantic Comedy in Contemporary Cinema, ed. by S. Abbott, D. Jermyn, London – New York 2009.
Grindon Leger, The Hollywood Romantic Comedy. Conventions, History, Controversies, Oxford 2011.
McDonald Tamar Jeffers, Romantic Comedy. Boy Meets Girl Meets Genre, London–New York 2007.
Menander, Wybór komedii i fragmentów, przeł. i oprac. J. Łanowski, Wrocław 2005.
Mortimer Claire, Romantic Comedy, London–New York 2010.
Nevo Ruth, Comic transformations in Shakespeare, London-New York 1980.
Salingar Leo, Shakespeare and the traditions of comedy, Cambrigde 1976.
Stachówna Grażyna, Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych, Kraków 2001.
Surma-Gawłowska Monika, Komedia dell'arte, Kraków 2015.
Śmiechowicz Olga, Arystofanes, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: