Gramatyka funkcjonalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego 03-GF-12JPO
rozróżnienie między gramatyką naukową (analityczną) a pedagogiczną (dydaktyczną)
miejsce i znaczenie gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego
system morfonologiczny, morfologiczny, fleksyjny, słowotwórczy i składniowy współczesnej polszczyzny
podejście dydaktyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z perspektywy ucznia
typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne
techniki sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej
samodzielne i zespołowe projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej
samodzielne i zespołowe projektowanie lekcji wprowadzającej nowe zagadnienia gramatyczne
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
dostosować wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego do potrzeb gramatyki pedagogicznej
efektywnie wykorzystywać wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się kompetencji gramatycznej w toku nauczania języka polskiego jako obcego
właściwie dobierać materiały dydaktyczne, służące kształtowaniu kompetencji gramatycznej u osób, uczących się polskiego jako obcego, z uwzględnieniem różnych środowisk językowych oraz specyficznych potrzeb dorosłych
czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania kompetencji gramatycznej
samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń, służących wspomaganiu rozwijania kompetencji w zakresie różnych kategorii gramatycznych
czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształtowania kompetencji gramatycznej
Literatura
B. Bartnicka, H. Satkiewicz, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Warszawa 1990.
P. Garncarek, 2001.Czas na czasownik, Kraków.
P. Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego. Warszawa 2009.
Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Kraków 1995.
J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia gramatyczne dla cudzoziemców. Łódź 2001.
Madelska, L. (opracowanie językowe M. Warchoł-Schlottmann). 2008. Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego. Kraków.
S. Mędak. 1997. Słownik form koniugacyjnych czasowników polskich Kraków.
S. Mędak, 2004. Liczebnik też się liczy. Kraków.
S. Mędak, 2012. Polski mega test. Polish in Exercises. Język polski w ćwiczeniach. Poziomy A1, A2 i B1. Kraków.
A. Nagórko. Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem). Warszawa 2000.
M. Pasieka, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących. Wrocław 2001.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Kraków 2011
J. Pyzik, 2000. Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Kraków.
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki, s. 111-133).
W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku. 2008 (cz. III Nauczanie systemu językowego polszczyzny). Red. Władysław Miodunka, Anna Seretny, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: