Fotografia i złudzenie: Fotografia i film 03-FiF-21FKMDM
Treści programow dla przedmiotu:
- omówienie pojęć i zagadnień problemowych związanych z interpretowaniem fotografii (Bathes, Sontag, Berger),
- omówienie i analiza wybranych przykładów interpretacji fotografii reprezentujących różnych artystów kamery,
- omówienie i analiza wybranych przykładów użycia fotografii w filmie (fotofilmy, animacje, filmy o fotografii i fotografach),
- przedstawienie zagadnień dotyczących interpretowania fotografii (oraz jej zastosowania w filmie) w oparciu o analizę całego utworu w jego złożonym formalnym kształcie oraz w odniesieniu do fragmentów filmu oraz form filmowych zrealizowanych przez studentów (mikroanaliza).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada pogłębione umiejętności badawcze, polegające na analizie, syntezie i interpretacji określonych treści zawartych w utworach fotograficznych i filmowych (ze szczególnym uwzględnieniem ich strony wizualnej), z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi badawczych, pozwalających na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów związanych z analizą i interpretacją sposobów wykorzystania fotografii w filmie,
- posiada umiejętność integrowania wiedzy dotyczącej obrazu fotograficznego (teorii i praktyki) oraz jej zastosowania w badaniach utworów fotograficznych i filmowych (korzystających z obrazów fotograficznych),
- potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne dotyczące wiedzy na temat fotografii i analizowania utworów fotograficznych, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się,
- wykazuje świadomość znaczenia zasad funkcjonowania w grupie (m.in. reguły kulturalnego współdziałania i słuchania, prowadzenia polemiki, formułowania sądów), wspólnej pracy zmierzającej do odkrywania sensów w przekazach fotograficznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada rozbudowaną wiedzę i umiejętności dotyczące analizy i interpretacji obrazu fotograficznego i jego zastosowań w filmie, potrafi scharakteryzować je, posługując się zarówno specjalistyczną terminologią, jak i kontekstami historycznymi, potrafi dokonać wieloaspektowej interpretacji dzieła fotograficznego.
dobry plus (+db; 4,5): student zna, rozumie i potrafi dokonać interpretacji obrazu fotograficznego i jego zastosowań w filmie przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii, wskazując na istotne konteksty dzieła.
dobry (db; 4,0): student zna, rozumie i potrafi dokonać interpretacji obrazu fotograficznego i jego zastosowań w filmie przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii i ze znajomością wybranych kontekstów dzieła.
dostateczny plus (+dst.; 3,5): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Potrafi dokonać w wymiarze podstawowym interpretacji obrazu fotograficznego i jego zastosowań w filmie przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii i ze znajomością wybranych kontekstów dzieła.
dostateczny (dst.; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Zna podstawowe pojęcia i konteksty dotyczące interpretowania filmu interpretacji obrazu fotograficznego i jego zastosowań w filmie.
niedostateczny (ndst.; 2,0): Student nie realizuje założeń przedmiotu, zarysowanych w programie studiów – nie zna podstawowych pojęć i kontekstów związanych z interpretowaniem obrazu fotograficznego i jego zastosowań w filmie.
Literatura
Zalecana literatura:
Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii. Rozmawiała Hanna Maria Giza, Izabelin – Warszawa 2011.
Roand Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Warszawa 1996.
John Berger, O patrzeniu, przeł. Sławomir Sikora, Warszawa 1999.
Between Stillness and Motion. Film, Photography, Algorithms, edited by Eivind Rossak, Amsterdam 2011.
Steve Edwards, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. Marcin K. Zwieżdżyński, Kraków 2014.
Film, fotografia, rzeczywistość, „Kwartalnik Filmowy“ 2006 nr 54-55.
Fotosy: Renata Pajchel, red. Rafał Syska, Łódź 2018.
Natan Jurgenson, Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, przekł. Łukasz Zaremba, Kraków – Warszawa 2021.
Marcin Maron, Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła, z opracowaniem biograficznym Anny M. Leśniewskiej-Zagrodzkiej, Łódź 2019.
Marian Marzyński, Kino-ja. Życie w kadrach filmowych, Kraków 2017.
Marianna Michałowska, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012.
Barry Salt, Styl i technologia filmu, przełożyła Alicja Helman, tom 1-3, Łódź 2003.
Sławomir Sikora, Fotografia między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.
Susan Sontag, O fotografii, przeł. Sławomir Magala, Kraków 2009.
Francois Soulages, Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter, Kraków 2007.
Jerzy Wójcik, Labirynt światła, opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 2006.
Jerzy Wójcik, Sformowana energia, Łódź 2014.
Jerzy Wójcik, Sztuka filmowa, opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, Łódź 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: