Fantastyka: warsztat 03-FW-21SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- science-fiction i gatunki pokrewne: rodowód, filiacje, szczytowe osiągnięcia,
- specyfika i reguły gatunkowe; s-f a futurologia; fantasy a baśń, mit, fantastyka historyczna,
- modele sf: Strugaccy (w stronę psychologii postaci), Dick (w stronę teologii), Lem (w stronę filozofii),
- składniki fantastyki: wiedza, fikcja, wyobraźnia, projektowanie światów,
- porządkowanie Chaosu: Tolkien, Lewis, Sapkowski.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę na temat gatunków i dokonań fantastyki,
- potrafi charakteryzować różne poetyki i odmiany gatunkowe s.f., fantasy itd.,
- zna „złote reguły” pracy nad utworem fantastycznym: ustalenie tematu i tezy; przeprowadzenie rozległej i głębokiej kwerendy, odważne sięganie po wszystko, co nowe,
- umie zaprojektować utwór fantastyczny, plan całości, przebieg akcji, profil postaci, rozpoczęcie, zakończenie,
- rozumie i potrafi wyjaśnić zdolność fantastyki do komentowania aktualnych warunków kulturowych, politycznych, religijnych,
- dostrzega estetyczną i etyczną wartość literatury fantastycznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
T. Z. Majkowski, W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, 2013.
A. Niewiadowski, A. Smuszkiewicz, Leksykon polskiej literatury fantastycznonaukowej, 1990.
M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, 2009.
A. Smuszkiewicz, Stereotyp fabularny fantastyki naukowej, 1980.
M. Tkacz, Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce, 2012.
M. Wydmuch, Gra ze strachem. Fantastyka grozy, 1975.
R. Donovan, Master Lists for Writers: Thesauruses, Plots, Character Traits, Names, and More, MPP 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: