Filozofia umysłu 03-FU-22PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- współczesna filozofia umysłu a tradycyjne filozoficzne badania nad duszą, rozumem i poznaniem,
- problem psychofizyczny; zagadnienie autonomii umysłu względen mózgu i ciała,
- obliczeniowe, koneksjonistyczne i biologiczne inspiracje współczesnej filozofii umysłu,
- umysł a komputer; obliczeniowe koncepcje umysłu,
- emergenstyczne koncepcje umysłu; umysł a ewolucja,
- zagadki umysłu: intencjonalność, poznanie innych umysłów, idea umysłu rozszerzonego, wolna wola.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie współczesne filozoficzne koncepcje umysłu,
- zna i rozumie relacje współczesnej filozofii umysłu z tradycyjnymi badaniami nad dusza, rozumieniem,
- zna i rozumie wpływ podejścia obliczeniowego, koneksjonistyczne i biologiczne implikacje współczesnej filozofii umysłu,
- rozumie metaforykę umysł /komputer,
- zna i rozumie problem umysł a ewolucja,
- zna i rozumie: intencjonalność, poznanie innych umysłów, idea umysłu rozszerzonego, wolna wola.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych).
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych).
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych).
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych).
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych).
Literatura
Zalecana literatura:
A. Ayer, „O poznaniu innych umysłów”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 85-102.
A. Clark, D. Chalmers, "Umysł rozszerzony". W: M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) (2008), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 342-358.
D. Dennett, „Intencjonalność: systemy intencjonalne”. W: D. Dennett, Natura umysłów, rozdz. 4., s. 31-70
D. Dennett, „Historia intencjonalności”. W: D. Dennett, Natura umysłów, rozdz. 4, s. 99-138
P. Churchland, „Problem umysłu i ciała”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 47-58.
M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) (2008), Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
P. Przybysz, „Neurofilozofia i filozofia neuronauk”. W: M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze ontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 689-733.
J. Searle, „Świadomość, cz. I: Świadomość i problem umysł ciało” W: Searle (2010), Umysł. Krótkie wprowadzenie, rozdz. 4-5, Poznań: Rebis, s. 111-135
J. Searle, „Umysły, mózgi i programy”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 301-324.
A. Turing „Maszyna licząca a inteligencja”. W: Chwedeńczuk (1995), Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej. Warszawa: Aletheia, s. 271-300.
U. Żegleń (2003), Filozofia umysłu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: