Filmowe środki wyrazu 03-FSW-12GRDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie i omówienie w oparciu o przykłady szerokiej bazy pojęciowej niezbędnej do analizy utworu filmowego (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z kompozycją kadru, ruchem kamery, montażem filmowym, blockingiem, oświetleniem i scenografią),
- wskazanie elementów budowy utworu filmowego, ich funkcji oraz transmedialnych powiązań w ujęciu groznawczym,
- wieloaspektowe analizowanie konkretnych utworów filmowych (np. Scott Pilgrim kontra świat, Matrix, Tron, Ready Player One, eXistenZ) w odniesieniu do poetyki przerywników filmowych (cutscenes) w grach wideo,
- koordynowanie pracy analitycznej studentów - analiza przerywnika filmowego z gry wideo.
W cyklu 2023/SL:
1. Wstęp do analizy filmowej: forma filmowa; użyteczność narzędzi filmoznawczych w procesie analizy groznawczej |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i potrafi prawidłowo stosować polsko- i anglojęzyczne terminy dotyczące budowy utworu filmowego (np. plany filmowe, montaż ciągły, oświetlenie trójpunktowe),
- wie o metodach analizy filmu i gier (np. protokół sceny/sekwencji, analiza koloru przez TinEye Labs) i potrafi je zaaplikować do własnych badań,
- potrafi zanalizować utwór filmowy bądź jego fragment i formułuje na tej podstawie wnioski interpretacyjne,
- potrafi sformułować w języku polskim pisemną analizę utworu filmowego bądź jego fragmentu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada wybitne umiejętności z zakresu analizy utworu filmowego, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie, wykazuje się kreatywnością i wysoką aktywnością w dyskusjach.
dobry plus (+db; 4,5): student posiada wysokie umiejętności z zakresu analizy utworu filmowego, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie i wykazuje się wysoką aktywnością w dyskusjach.
dobry (db; 4,0): student posiada zadowalające umiejętności z zakresu analizy utworu filmowego, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym wykazuje się umiejętnościami z zakresu analizy utworu filmowego, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu, nie wykonuje powierzonych mu zadań w ustalonych terminach, nie współpracuje z grupą, nie uczestniczy aktywnie w jej działaniach.
Literatura
Zalecana literatura:
Pozycje obowiązkowe.
Bordwell D., Thompson K., Film art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010 (wskazane rozdziały).
Pozycje dodatkowe:
Aumont J., Marie M., Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2011.
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Łódź 2019.
Buckland W., Elsaesser T., Studying Contemporary American film. A Guide to Movie Analysis, Londyn 2002.
Rojek P., „Przemalujemy wszystko”. Opowiadanie kolorem we Fragmentach Agnieszki Woszczyńskiej, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2016, vol. 18, nr 27.
W cyklu 2023/SL:
Pozycje obowiązkowe: Pozycje dodatkowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: