Kultura seryjności: Serializowanie kultury: Serial 03-FST-21FKMDM
Próba definicji telewizji jakościowej i odmian serialu telewizyjnego oraz wskazanie wątpliwości terminologicznych.
Wskazanie najważniejszych elementów budowy różnych odmian serialu, zobrazowanie ich funkcji i miejsca w strukturze.
Elementy historii filmu i serialu telewizyjnego.
Analiza formalna seriali, bądź ich fragmentów z użyciem bazy pojęciowej przyswojonej w trakcie zajęć.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień związanych z genologią i poetyką serialu
- ma pogłębioną wiedzę na temat światowej kultury medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, politycznych i ekonomicznych
- zna specyfikę telewizji jako współczesnego medium komunikacyjnego
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o zjawiskach i wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
- wykazuje świadomość znaczenia zasad funkcjonowania w grupie (m.in. reguły kulturalnego współdziałania i słuchania, prowadzenia polemiki, formułowania sądów)
Kryteria oceniania
Test pisemny, prezentacja multimedialna.
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją). Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym. Zna i potrafi krytycznie omówić literaturę przedmiotową.
dobry plus (+db; 4,5): Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją). Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym.
dobry (db; 4,0): Student prezentuje ugruntowaną wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją).
dostateczny plus (+dst; 3,5): Student poprawnie prezentuje wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją).
dostateczny (dst; 3,0): Student prezentuje dostateczną wiedzę z dziedziny poetyki i historii serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją).
niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie potrafi wyróżnić najważniejszych cech serialu, nie potrafi wskazać podstawowych cech poetyki serialu (potwierdzone testem), nie przygotowuje w wyznaczonym terminie prezentacji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podana wraz z przebiegiem zajęć:
• Showrunner, czyli kto? Przypadek Matthew Weinera (Mad Men)
• Z kina do serialu (Hitchcock, Fincher, Haynes, Scorsese).
• Różne oblicza serialu medycznego (House M.D).
Literatura:
o Mateusz Pijarski, Seriale medyczne. Ich tradycja i miejsce w światowej kinematografii, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek i A. Wójtowic, Lublin 2015, s. 144-148.
o Arkadiusz Lewicki, Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej, Wrocław 2011, s. 44-58 (rozdział o House M.D.).
• Miłość i medycyna (The Knick)
Literatura:
o Marta Kaprzyk, Nowojorskie opowieści. „The Knick” Stevena Soderbergha jako serial medyczno-historyczny?, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek i A. Wójtowic, Lublin 2015, s. 149-159.
• Antybohater (Breaking Bad, Rodzina Soprano, Louie)
Literatura:
o Michał Januszkiewicz, Antybohater: kategoria modernistycznej literatury i antropologii literatury, w: Dwudziestowieczność, red. M. Dąbrowski, T. Wójcik, Warszawa 2004,
s. 299-310.
o Mateusz Mirys, Od zera do dilera. Analiza tropów fabularnych serialu Breaking Bad, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 169-179.
• Antybohaterka (Dziewczyny, The End of the F***ing World )
Literatura:
o Patrycja Włodek, Kochamy je nienawidzić, „EKRANY” 2015, nr 05, s. 80-84.
o Joanna Chludzińska, Po prostu „Dziewczyny”, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 87-95.
o Małgorzata Major, Miranda vs. Hannah, ciało vs. ciało. Casus „Mirandy” i „Dziewczyn”, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 133-146.
• It’s a Man’s Man’s Man’s World. (Mad Men, Top of the Lake, Opowieść podręcznej)
Literatura:
o Dawid Łucarz, Świat (bez) kobiet –„Top of the Lake” Jane Campion, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek i A. Wójtowic, Lublin 2015, s. 123-133.
o Martyna Olszowska, „Top of the Lake” – postkolonialne krajobrazy męskości, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 53-63.
• It’s NOT a Man’s Man’s Man’s World. (Orange Is the New Black, Upadek)
Literatura:
o Małgorzata Major, Kto się boi telewizji jakościowej? Przypadek serialu „The Fall”, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 217-230.
• The truth is out there. Postmodernizm w wersji popularnej (Z archiwum X)
Literatura:
o Krzysztof Loska, Postmodernizm i telewizja: „Z archiwum X”, w: Między powtórzeniem a innowacją: seryjność w kulturze, red. Alicja Kisielewska, Kraków 2004, s. 275-282.
o Piotr Sitarski, Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym „Z archiwum X”, w: Między powtórzeniem a innowacją: seryjność w kulturze, red. Alicja Kisielewska, Kraków 2004, s. 283-294.
• "Entering the town of Twin Peaks.” Postmodernistyczne powroty (Twin Peaks)
Literatura:
• Ewelina Twardoch, Śmierć i dziewczyna. O nieoczywistej metafizyce zbrodni w serialach inspirowanych Miasteczkiem Twin Peaks, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 147-159.
• Bolesław Racięski, Za czerwonymi zasłonami Lynch kontra telewizja, „Ekrany” 2016, nr 2.
• Mistrz w małym formacie (Crisis in Six Scenes)
Literatura:
• Kino amerykańskie: Twórcy, pod red. Elżbieta Durys, Konrad Klejsa, Kraków 2007 (rozdział o Woodym Allenie)
• Prezentacja prac studentów (prezentacja multimedialna).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: