Filozofia języka, język filozofii 03-FJ-21PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- pochodzenie u funkcje języka, językowość człowieka i ludzkiego sposobu życia, społeczeństwa i kultury,
- systematyka głównych filozoficznych koncepcji języka - nowożytność i współczesność,
- reguły używania języka naturalnego; znaczenie i sens,
- zwrot lingwistyczny (linguistic turn),
- teoria działania komunikacyjnego,
- dekodowanie znaczenia i sensu wybranych tekstów filozoficznych,
- terminologia i frazeologia filozoficzna,
- intencjonalność i zrozumiałość,
- przydatność narzędzi uzyskanych na zajęciach w praktyce.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma gruntowną wiedzę o pochodzeniu i funkcjach języka, językowości człowieka, ludzkiego sposobu życia, społeczeństwa i kultury,
- zna w sposób usystematyzowany główne filozoficzne koncepcje języka nowożytności i współczesności,
- zna i rozumie podstawowe reguły używania języka naturalnego; znaczenie i sens,
- potrafi zdefiniować, czym jest ‘zwrot lingwistyczny’ i dostrzega jego paradygmatyczność,
- zna i rozumie teorię działania komunikacyjnego,
- potrafi zdekodować charakterystyczny tekst filozoficzny w kategoriach znaczenia i sensu,
- potrafi świadomie i precyzyjnie operować terminologią i frazeologią filozoficzną,
- potrafi użyć języka intencjonalnie i zrozumiale dla odbiorcy, unikając żargonu,
- umie wykorzystać narzędzia uzyskane podczas zajęć w lekturze i interpretacji literatury, a także w komunikacji naukowej i edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie) dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
Literatura
Zalecana literatura:
B. Andrzejewski, Filozofia słowa. Zarys dziejów, Poznań 2016.
H.-J. Glock, Słownik Wittgensteinowski, tł. M. Hernik, M. Szczubiałka, Warszawa 2001.
A. Grobler, “Psucie polszczyzny w tekstach filozoficznych pod wpływem przekładów z języka angielskiego”, [w:] Tekst naukowy i jego przekład, A. Duszak, A. Jopek-Bosiacka i G. Kowalski (red.), Universitas, Kraków 2015, s. 203–219.
J. Habermas, Pojęcie działania komunikacyjnego. Tłum. M. Kaniowski, w: Kultura i Społeczeństwo, t. XXX, nr 3, 1986, s. 21.
J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, t. I. Warszawa 2019.
M. Lubecki, Kwestia języka w filozofii Martina Heideggera, Argument 2013.
J. G. Herder, „Rozprawa o pochodzeniu języka”, tł. B. Płaczkowska, [w:] J.G. Herder, Wybór pism, wybór i oprac. T. Namowicz, tłum. J. Gałecki i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.
J. Odrowąż-Sypniewska, Przewodnik po filozofii języka, Kraków 2016.
P. Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka, tłum. J. Bremer, Kraków 2008.
J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1987.
P. Stalmaszczyk (red.), Współczesna filozofia języka. Inspiracje i kierunki rozwoju (Studia z metodologii i filozofii językoznawstwa), Łódź 2015.
L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus; Dociekania (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: