Film dokumentalny 03-FD-22FKMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie i omówienie zaawansowanych pojęć z zakresu definiowania, poetyki, estetyki oraz analizy i interpretacji filmu dokumentalnego,
- przedstawienie i charakterystyka najważniejszych nurtów w historii polskiego kina dokumentalnego,
- omówienie i charakterystyka wyróżniających się zjawisk i nurtów na mapie współczesnego filmu dokumentalnego (polskiego).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zdefiniować podstawowe i zaawansowane pojęcia z obszaru wiedzy o filmie dokumentalnym,
- potrafi identyfikować różne aspekty estetyki filmu dokumentalnego i powiązania między nimi,
- potrafi korzystać z bazy terminologicznej budowanej podczas zajęć,
- potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze nurty w historii polskiego dokumentu,
- potrafi wskazać najważniejsze zjawiska we współczesnym polskim kinie dokumentalnym,
- potrafi formułować ogólne wnioski dotyczące tematyki poszczególnych zajęć.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny historii i teorii filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z wskazanego zakresu wiedzy przedstawionego podczas wykładów. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, poczynionych lektur bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi z jej wykorzystaniem przeprowadzić złożone działania analityczno-interpretacyjne oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu historii i teorii kina dokumentalnego.
dobry (db; 4,0): student prezentuje pogłębioną wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi z jej wykorzystaniem przeprowadzić działania analityczno-interpretacyjne oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu historii i teorii kina dokumentalnego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada bazową wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach. Na prostych przykładach dzieł filmowych jest w stanie przeprowadzić działania analityczno-interpretacyjne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada bazową wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Lemann-Zajicek, Dreptanie w miejscu. Promocja polskiego filmu dokumentalnego w latach 1945-1946, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43, s. 78-92.
T. Lubelski, Dokument nasz powszedni, „Dialog” 2009, nr 10, s. 108-117.
Każdy film jest formą manipulacji (rozmowa B. Kosińskiej-Krippner z A. Trzosem-Rastawieckim), „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 139-148.
M. Fiejdasz, „Czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 42-61.
K. Karabasz, Bez fikcji. Z notatek filmowego dokumentalisty, Warszawa 1985, s. 9-107.
T. Lubelski, Współczesność dokumentowana, [w:] tegoż, Historia filmu polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, wyd. III, Chorzów 2008, s. 263-268.
Zmierzch czy przemiana filmu dokumentalnego, „Kino” 1970, s. 25-29.
Dokumentarzyści o dokumencie, „Polityka” 1971, nr 28.
Z. Kałużyński, Jak skompromitowałem się w Krakowie, „Polityka” 1971, nr 24.
M. Jazdon, P. Pławuszewski, Polski film dokumentalny lat siedemdziesiątych. Nic o nas bez nas, [w:] Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014), pod red. M. Hendrykowskiej, Poznań 2015, s. 227-235; 249-256; 272-277; 296-342.
M. Hendrykowska, Telenowela dokumentalna, [w:] Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. M. Hendrykowska, Poznań 2005, s. 89-108.
K. Mąka-Malatyńska, J. Czaja, A. Śliwińska, K. Kozłowski, Polski film dokumentalny po roku 2000, [w:] Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014), pod red. M. Hendrykowskiej, Poznań 2015, s. 573-590.
M. Przylipiak, Od konkretu do metafory. Zarys przemian polskiego filmu dokumentalnego w latach siedemdziesiątych, „Kino” 1984, nr 01, s. 13-16.
P. Pławuszewski, Historia drobin. Jerzy Płażewski pisze o kinie dokumentalnym, [w:] Jerzy Płażewski, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, Warszawa 2021, s. 148-170.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: