Film dokumentalny 03-FD-21FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie i omówienie podstawowych pojęć z zakresu definiowania, poetyki, estetyki oraz analizy i interpretacji filmu dokumentalnego,
- przedstawienie i charakterystyka najważniejszych nurtów w historii światowego kina dokumentalnego,
- omówienie i charakterystyka wyróżniających się zjawisk i nurtów na mapie współczesnego filmu dokumentalnego (światowego).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z obszaru wiedzy o filmie dokumentalnym,
- potrafi identyfikować różne aspekty estetyki filmu dokumentalnego i powiązania między nimi,
- potrafi korzystać z bazy terminologicznej budowanej podczas zajęć,
- potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze nurty w historii polskiego i światowego dokumentu,
- potrafi wskazać najważniejsze zjawiska we współczesnym polskim i światowym kinie dokumentalnym,
- potrafi formułować ogólne wnioski dotyczące tematyki poszczególnych zajęć.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny historii i teorii filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z wskazanego zakresu wiedzy przedstawionego podczas wykładów. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, poczynionych lektur, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym.
dobry plus (+db; 4,5): ): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi potrafi z jej wykorzystaniem przeprowadzić złożone działania analityczno-interpretacyjne oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu historii i teorii kina dokumentalnego.
dobry (db; 4,0): student prezentuje pogłębioną wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi z jej wykorzystaniem przeprowadzić działania analityczno-interpretacyjne oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu historii i teorii kina dokumentalnego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada bazową wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach. Na prostych przykładach dzieł filmowych jest w stanie przeprowadzić działania analityczno-interpretacyjne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada bazową wiedzę z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z dziedziny filmu dokumentalnego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Zalecana literatura:
Jacek Bławut, Bohater w filmie dokumentalnym, Łódź 2010.
Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 [rozdział o dokumencie].
Marek Hendrykowski, Autor w filmie dokumentalnym, (w:) Autor w filmie. Z dziejów ewolucji filmowych form artystycznych, red. Marek Hendrykowski, Poznań 1991.
Klucze do rzeczywistości. Polski film dokumentalny po 1989 roku, red. Małgorzaty Hendrykowskiej, Poznań 2005.
Andrzej Kołodyński, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981.
„Kwartalnik Filmowy” nr 23, 1998.
Mikołaj Jazdon, Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002.
Kazimierz Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979.
Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004.
Erik Barnouw, Documentary: a history of non fiction film, NY 1993.
Megan Cunningham, The art of the documentary: ten conversations with leading directors, cinematographers, editors and producers, Berkeley 2005.
Maciej Drygas, scenariusz filmu Usłyszcie mój krzyk i Testament, „Kwartalnik Filmowy” nr 1, 1993.
Don Fredericksen, Polskie liminalne filmy dokumentalne epoki postkomunistycznej, „Studia Filmoznawcze” nr 24, Wrocław 2003.
Alicja Helman, Problemy estetyczne filmu dokumentalnego cz. 1-3, „Kamera” 1970 nr 3-5.
Marek Hendrykowski, Marcel Łoziński, Warszawa 2008.
Joris Ivens, Z zagadnień reżyserii filmu dokumentalnego, „Kwartalnik Filmowy” 1952, nr 9.
Mikołaj Jazdon, Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Poznań 2009.
Jadwiga Lemann-Zajiček, Kino i polityka: polski film dokumentalny 1945-1949, Łódź 2003.
Tadeusz Lubelski, Podglądacze, retorzy, poeci, „Kontrapunkt. Magazyn Kulturalny Tygodnika Powszechnego” 2000, nr 3.
Mirosław Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-63, Gdańsk 2007.
Wilhelm Roth, Współczesny film dokumentalny, „Film na Świecie” 1988, nr 351-2.
Mirosława Salska-Kaca, Człowiek, słowo, świat w filmie dokumentalnym, Łódź 1995.
Wojciech Wiszniewski, red. Marek Hendrykowski, Poznań 2006.
Zygmunt Ziątek, Wiek dokumentu. Inspiracje dokumentarne w polskiej prozie współczesnej, Warszawa 1999.
Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków, red. Mikołaj Jazdon, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Poznań 2011.
Lidia Zonn, Zasady montażu filmowego: film dokumentalny, Łódź 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: