Filozofia antyczna 03-FA-11PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- społeczno-polityczne uwarunkowania narodzin refleksji filozoficznej (Vernant),
- narodziny filozofii - przejście od oralności (Sokrates) do oralności spisanej (Platon),
- sofiści i ich rola w rozwoju myśli filozoficznej,
- narodziny pojęciowości filozoficznej: dike/dikaiosyne, aidos/sophrosyne,
- filozofia moralna Sokratesa,
- teoria idea Platona,
- etyka i filozofia polityczna Platona,
- Arystoteles - metafizyka, etyka i polityka,
- stoicyzm - rozmyślania Marka Aureliusza.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie społeczno-polityczne uwarunkowania narodzin refleksji filozoficznej (Vernant),
- umie opisać proces narodzin filozofii – przejścia od oralności (Sokrates) do oralności spisanej (Platon),
- zna i rozumie rolę sofistów w rozwoju myśli filozoficznej,
- rozumie zjawisko narodzin pojęciowości filozoficznej: dike/dikaiosyne, aidos/sophrosyne,
- zna i rozumie filozofię moralną Sokratesa,
- zna i rozumie teorię idei Platona,
- zna i rozumie etykę i filozofię polityczną Platona,
- zna i rozumie metafizykę, etykę i politykę Arystotelesa,
- zna i rozumie nurt stoicyzmu na podstawie Rozmyślań Marka Aureliusza,
- wykazuje dbałość i odpowiedzialność za filozoficzne dziedzictwo ludzkości,
- posługuje się pojęciowością i koncepcjami filozofii antycznej przygotowując się do praktyk zawodowych z etyki i przyszłej pracy w roli nauczyciela etyki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z bieżących zagadnień i lektur, świadome używanie pojęć, uzasadnianie wypowiedzi, staranne wykonanie ćwiczeń i zadań, kompletne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne i zaliczeniowe, kompletna wiedza.
dobry plus (+db; 4,5): nieregularne przygotowanie, mniej świadome używanie pojęć, mniej staranne uzasadnianie wypowiedzi, nadal względnie kompletna wiedza.
dobry (db; 4,0): nieregularne i mniej staranne przygotowanie/uzasadnianie wypowiedzi, mało gruntowna znajomość i interpretacja lektur; niekompletna wiedza.
dostateczny plus (+dst; 3,5): nieregularne przygotowanie, powierzchowna i niekompletna wiedza; niska umiejętność uzasadniania wypowiedzi.
dostateczny (dst; 3,0): regularne nieprzygotowanie do zajęć, znikoma lub powierzchowna wiedza; nieumiejętność uzasadniania.
niedostateczny (ndst; 2,0): notoryczne nieprzygotowanie, niestaranność, powierzchowność i chaos, poniżej 60% wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura źródłowa:
Platon, Obrona Sokratesa.
Platon, Protagoras.
Platon, Gorgiasz (Część III – dialog z Kalliklesem).
Platon, Uczta.
Platon, Państwo (Księgi II-V).
Arystoteles, Polityka (Księga I i III).
Arystoteles, Etyka Nikomachejska (Księga V).
Marek Aureliusz, Rozmyślania.
Opracowania:
Gajda, Janina, Sofiści, Wiedza Powszechna, MiL, Warszawa 1989.
Juchacz Piotr. W., Dikaiosyne – sprawiedliwość. Genealogia pojęcia, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna”, Tom I (2012), Numer 2, ss. 46-63.
Juchacz, Piotr W., Sokrates. Filozofia w działaniu, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2004.
Reale, Giovanni, Historia filozofii starożytnej, Tomy I-V, przeł. E.I. Zieliñski, KUL, Lublin 1993-2000.
Stróżewski, Władysław, Arcydialog Platona, Znak nr 106 (1963), ss. 371-400.
Vernant, Jean-Pierre, Źródła myśli greckiej, przeł. J. Szacki, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: