Wybory, konteksty, rozgałęzienia. Wybrane zagadnienia projektowania narracji interaktywnej 03-F-WKR
Treści programowe:
- podstawowe zagadnienia branching narrative,
- zarysowanie problematyki systemic/emergent narrative,
- narracja jako przestrzeń ekspresji i agencji graczki,
- samodzielne kształtowanie narracji emergentnej – nauka nielinearnego pisania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- na poziomie zaawansowanym wybrane pojęcia z zakresu poetyki i genologii growej, a także złożoność ich literaturoznawczych odniesień oraz możliwości i sposoby wykorzystania przy analizie i interpretacji gier (ze szczególnym uwzględnieniem gier wideo),
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane terminy wykorzystywane w badaniach tekstów kultury: gier i literatury, a zwłaszcza pojęcia z zakresu badań nad narracją interaktywną, takie jak emergentność, ergodyczność i nielinearność,
- zna i rozumie na poziomie zaawansowanym wybrane aspekty dotyczące wiedzy warsztatowej, niezbędnej do wykonywania zadań praktycznych w zakresie groznawstwa, tj. przygotowania projektu z zakresu narracji gier,
- potrafi zrealizować typowe zadania praktyczne z dziedziny projektowania narracji gier w ramach pracy indywidualnej,
- jest gotów/gotowa do kształtowania i pielęgnowania własnych upodobań poznawczych i estetycznych, zwłaszcza growych, wykorzystywania ich w ramach podejmowanych zadań popularyzatorskich.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): studentka przygotowała za pomocą oprogramowania ink, twine, choice script bądź innego wybranego przez siebie, przechadzalny (pozbawiony blokerów i poważnych bugów) projekt zaliczeniowy w języku angielskim. Czas ogrywu projektu to 5-10 minut. Projekt demonstruje głębokie zrozumienie zagadnień projektowania wyborów i narracji systemowej i jest regrywalny.
dobry plus (+db; 4,5): studentka przygotowała za pomocą oprogramowania ink, twine, choice script bądź innego wybranego przez siebie, przechadzalny (pozbawiony blokerów i poważnych bugów) projekt zaliczeniowy w języku angielskim. Czas ogrywu projektu to 5-10 minut. Projekt demonstruje zrozumienie zagadnień projektowania wyborów i narracji systemowej i jest regrywalny.
dobry (db; 4,0): studentka przygotowała za pomocą oprogramowania ink, twine, choice script bądź innego wybranego przez siebie, działający (możliwy do przejścia przynajmniej jedną ścieżką) projekt zaliczeniowy długości 5-10 minut, w którym demonstruje zrozumienie zagadnień projektowania wyborów i/lub narracji systemowej. Projekt nie musi być regrywalny, natomiast widać designerską intencję regrywalności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka przygotowała za pomocą oprogramowania ink, twine, choice script bądź innego wybranego przez siebie, działający (możliwy do uruchomienia) projekt zaliczeniowy długości 5-10 minut. Projekt zawiera wybory zmieniające narrację. Widać intencję designerską by historia zawarta w nim byla spójna.
dostateczny (dst; 3,0): studentka przygotowała design projektu i podjęła próbę napisania go w oprogramowaniu ink, twine, choice script bądź innym wybranym przez siebie.
niedostateczny (ndst; 2,0): studentka nie podjęła próby przygotowania projektu.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Aylett, Narrative in Virtual Environments - Towards Emergent Narrative, dostępne pod adresem: https://cdn.aaai.org/Symposia/Fall/1999/FS-99-01/FS99-01-014.pdf
A. M. Green, Storytelling in Video Games. The Art of the Digital Narrative, McFerland & Company, Inc., Publishers 2018 [wybrane fragmenty].
S. Domsch, Storyplaying: Agency and Narrative in Video Games, De Gruyter 2013 [wybrane fragmenty].
T. K. Finley, Branching Story, Unlocked Dialogue: Designing and Writing Visual Novels, CRC Press 2022 [wybrane fragmenty].
R. Walsh, Emergent Narrative in Interactive Media, „Narrative” Vol. 19, No. 1 (january 2011), pp. 72-85.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: