Widowiska 03-F-WA
Treści programowe dla przedmiotu:
- typologia widowisk; teatr – widowisko – cultural performances,
- kultura atrakcji wieku XIX/XX,
- widowiska kulturowe,
- obrzędy przejścia (rytuał; „Dziady”; pogrzeby),
- ciało widowiskowe,
- widowiskowe reprezentacje przeszłości,
- widowiska obrzędowe w czasach współczesnych,
- scenografia społeczna.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji; student potrafi dostrzegać różnicę między terminami: widowisko, przedstawienie, cultural performances,
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, pozwalające na analizowanie i interpretowanie widowisk kulturowych,
- potrafi stosować podstawową terminologię teoretyczną i korzystać z narzędzi performatyki i antropologii widowisk; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze,
- potrafi przeprowadzać analizę różnych tekstów kultury ze szczególnym uwzględnieniem komunikatów literackich, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie literaturoznawstwa; student zna i rozumie systemy i społeczne obiegi kultury; potrafi posługiwać się w typowych sytuacjach profesjonalnych podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i sprawnościami właściwymi dla polonistyki,
- student zna najważniejsze teorie i metodologie badań nad przedstawieniami kulturowymi, umie w oparciu o swą uporządkowaną wiedzę rozróżnić i zdefiniować podstawowe typy widowisk, potrafi wykorzystywać teorie performatywne i antropologiczne; umie przeprowadzić ich interpretację z zastosowaniem typowych narzędzi i metod, w celu określenia znaczeń, omówienia roli i miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
- na podstawowym poziomie umie poprawnie zastosować poznane pojęcia do przeprowadzenia analizy widowisk i zanalizować przedstawieniowo-dramatyczne aspekty widowiskowe życia codziennego; zna w podstawowym zakresie język łaciński, a także w elementarnym stopniu zagadnienia dotyczące kultury antycznej, co umożliwia rozumienie europejskiej tożsamości kulturowej,
- student potrafi scharakteryzować różnice międzykulturowe za pomocą form widowiskowych, umie opisać ich historyczne, społeczne i kulturowe znaczenie; posiada umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów.
- prawidłowo rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zadań badawczych; potrafi wykorzystywać we własnej praktyce badawczej i zawodowej specyfikę tekstów literackich,
- potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą głównych kierunków rozwoju widowisk kulturowych na wybranych przykładach; student umie posługiwać się w typowych sytuacjach profesjonalnych podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i sprawnościami właściwymi dla polonistyki; potrafi również wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać,
- informacje dla celów badawczych lub zawodowych; potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz korzystać z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji z zachowaniem zasad prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej w zakresie wprowadzania danych do prac oryginalnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. zespół pod kier. L. Kolankiewicza, Warszawa 2005.
Carlson M., Performans, przeł. Edyta Kubikowska, red. nauk. wyd. pol. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2007.
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2008.
Rytuał. Dramat. Święto. Spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, pod red. Johna J. MacAloona, Warszawa 2010.
Turner V., Proces rytualny, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: