Na tropie powieści łotrzykowskiej 03-F-TPL
Treści programowe dla przedmiotu:
- definicja i opis gatunku powieści łotrzykowskiej oraz definicja powieści łotrzykowskiej jako paradygmatu,
- źródła powieści łotrzykowskiej - romans antyczny, źródła arabskie,
- literatura sowizdrzalska i kontynuacje przygód Dyla Sowizdrzała jako realizacja wzoru powieści łotrzykowskiej,
- zmiany rozumienia pojęcia "przygody", "awantury", "perypetii", formuły "życia i przygody",
- krąd powiastki oświeceniowej,
- powieść drogi, antybohater.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę o tradycji gatunku powieści łotrzkowskiej oraz jej kontynuacji i nawiązań,
- potrafi wskazać na społeczne uwarunkowania tego gatunku,
- potrafi ze zrozumieniem omówić towarzyszące koncepcje teoretyczne odwołując się do prac z zakresu antropologii i historiografii,
- umie krytycznie wartościować znaczenie nawiązań do powieści pikarejskiej, realizacji jej motywów w literaturze późniejszych epok,
- potrafi sam(a) wskazać inne lektury spoza zaproponowanego spisu, które mogłyby wpisywać się w paradygmat powieści łotrzykowskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pogłębiona i usystematyzowana wiedza i świadomość metodologiczna w zakresie badań nad tradycją powieści łotrzykowskiej w literaturze europejskiej, znajomość całego zakresu lektur oraz własnych propozycji lekturowych,bardzo dobra umiejętność prezentowania ich i własnych koncepcji interpretacyjnych w mowie i w piśmie.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z drobnymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): usystematyzowana wiedza i świadomość metodologiczna w zakresie badań nad tradycją powieści łotrzykowskiej w literaturze europejskiej, znajomość zaproponowanych lektur oraz dobra umiejętność prezentowania ich i własnych koncepcji interpretacyjnych w mowie i w piśmie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): podstawowa wiedza i świadomość metodologiczna w zakresie badań nad tradycją powieści łotrzykowskiej w literaturze europejskiej, przeciętna znajomość literatury podmiotowej, jak i przedmiotowej, przeciętna umiejętność prezentowania własnych koncepcji badawczych w mowie i w piśmie.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa wiedza w zakresie badań nad tradycją powieści łotrzykowskiej w literaturze europejskiej, elementarna znajomość listy lektur i fragmentów czytanych na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca wiedza w zakresie badań nad tradycji powieści łotrzykowskiej w literaturze europejskiej, brak znajomości lektur.
Literatura
Zalecana literatura:
Lukianos z Samostat, Historia prawdziwa, Apulejusz, Metamorfozy, czyli złoty osioł, tłum. E. Jędrkiewicz, Warszawa 1999.
Al-Hamadani, Opowieści łotrzykowskie, tłum. J. Danecki, War. 1983.
Łazika z Tormesu oprac. M. Mann, War. 1959.
F. De Quevedo, Żywot młodzika niepoczciwego imieniem Pablos czyli wzór dla obieżyświatów i zwierciadło filutów, tłum. K. Wojciechowska, War. 1978.
C.J. Cela, Nowe przygody i nieszczęścia Łazika z Tormesu, tłum. J. Orzechowska, War. 1999.
Sowiźrzał krotochwilny i śmieszny. Krytyczna edycja staropolskiego przekładu Ulenspiegla, oprac. R. Grześkowiak, E. Kizik, Gdańsk 2005; Karol de Coster, Legenda jako też bohaterskie, wesołe i sławne Przygody Dyla Sowizdarzała i Jagnuszka poczciwca w krajach flamandzkich, tłum. J. Rogoziński, Warszawa 1978.
D. Diderot, Kubuś Fatalista, tłum. T. Boy Żeleński.
A. Lesage, Diabeł kulawy, tłum. T. Boy Żeleński.
Wolter, Kandyd, tłum. T. Boy Żeleński;
Burger, Przygody barona Münchhausena.
M. Czajkowski, Dziwne życia Polaków i Polek, Lipsk 1866.
Grimmelshausena, Przygody Simplicissimusa, tłum. A.M. Linke.
J. von Eichendorff, Z życia nicponia, tłum. A. Lam, Warszawa-Opole 1997.
W. Thackeray, Barry Lyndon, tłum. P. Kuś, Poznań 2017.
N. Kazantzakis, Grek Zorba, tłum. I. Kania, Kr. 2021 (wstęp I. Wrazasa).
J. Kerouac, W drodze, tłum. A. Kołyszko.
M. Viewegh, Wychowanie dziewcząt w Czechach.
M. Vargas Losa, Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki.
B. Baranowski, O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Szkice z obyczajów XVII i XVIII wieku, Poznań 2020.
P. Bourdieu, The biographical illusion in: Identity: a reader, ed. P. Du Gay, J. Evans, P. Redman.
R. Da Matta, Karnawał równości i karnawał hierarchii „Konteksty” 2002, nr 3-4.
M. Janion, M. Żmigrodzka, Odyseja wychowania. Goethańska wizja człowieka w „Latach nauki i latach wędrówki Wilhelma Meistra”, Warszawa 2000).
B. Geremek, Świat „opery żebraczej”: obraz włóczęgów i nędzarzy w literaturach europejskich XV i XVII wieku, War. 1989 (wybrane rozdziały).
A. Wieczorkiewicz, Wędrowcy fikcyjnych światów. Pielgrzym, rycerz i włóczęga, Gdańsk 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: