Teoria kultury 03-F-TK
Treści programowe dla przedmiotu:
- status teorii w nauce o kulturze,
- teorie kultury a inne dziedziny wiedzy (psychologia, socjologia, etnologia etc.),
- teoria kultury wobec teorii literatury, teorii sztuki, teatrologii, filmoznawstwo etc.,
- teorie kultury a orientacje metodologiczne (strukturalizm, semiotyks, hermeneutyka, dekonstrukcja, pragmatyzm),
- problem rozumienia innych kultur,
- relacje między kulturą i władzą,
- kultura a struktura społeczna,
- kultura a układ wzorców znaczeniowych,
- kultura oralna, kultura pisma, kultura wizualna.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zreferować i porównać wybrane pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii kultury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych,
- powiązać pojęcia współczesnych teorii kultury z różnymi kontekstami i dziedzinami wiedzy,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne,
- analizować różne użycia pojęć teoretycznych, poddając je krytycznej ocenie,
- uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznych, dostrzegając ich rolę w procesie interpretacji zjawisk kultury,
- dostrzegać różnorodność kultur i analizować je za pomocą poznanych pojęć.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć i kierunków współczesnych teorii kultury i umiejętność powiązania jej z wiedzą z innych dziedzin humanistyki, wysoki poziom wiedzy na temat znaczenia wielokulturowości we współczesnym świecie, umiejętność płynnego wskazania relacji między kulturą, polityką, władzą oraz innymi dziedzinami społecznego życia, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć, wysoka świadomość ich przynależności do odmiennych teorii i praktyczna umiejętność trafnego ich stosowania w podejmowanych analizach tekstów i zjawisk oraz samodzielnym rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk kultury i życia społecznego. Bardzo duża aktywność podczas zajęć, inicjowanie dyskusji, w ich trakcie umiejętność dostrzegania problemów i formułowania samodzielnych opinii na ich temat przy użyciu omawianych na zajęciach pojęć. Obecność na zajęciach (maksimum 2 nieobecności) i złożenie eseju napisanego w kreatywny i przemyślany sposób bez błędów językowych na wybrany temat dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć i kierunków współczesnych teorii kultury i umiejętność powiązania jej z wiedzą z innych dziedzin humanistyki, ponadprzeciętny poziom wiedzy na temat znaczenia wielokulturowości we współczesnym świecie, umiejętność wskazania relacji między kulturą, polityką, władzą oraz innymi dziedzinami społecznego życia, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć, świadomość ich przynależności do odmiennych teorii i praktyczna umiejętność trafnego ich stosowania w podejmowanych analizach oraz w samodzielnym rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk kultury i życia społecznego. Bardzo duża aktywność podczas zajęć. Obecność na zajęciach (maksimum 2 nieobecności) i złożenie eseju napisanego w przemyślany sposób bez błędów językowych na wybrany temat dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć i kierunków współczesnych teorii kultury i świadomość jej związku z wiedzą z innych dziedzin humanistyki, który student potrafi wskazać, niekiedy potrzebując pomocy w ich szczegółowej charakterystyce. Dobry poziom wiedzy na temat wielości i różnorodności kultur, pozwalający na dostrzeganie powiązań między kulturą i innymi dziedzinami życia społecznego oraz samodzielną i krytyczną analizę stosowanych pojęć, świadomość ich przynależności do odmiennych teorii i praktyczna umiejętność trafnego ich stosowania w podejmowanych analizach oraz samodzielnym rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk kultury i życia społecznego. Możliwe niewielkie braki w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania. Obecność na zajęciach (maksimum 2 nieobecności) i złożenie eseju napisanego bez błędów językowych na wybrany temat dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i kierunków współczesnych teorii kultury i świadomość ich związku z innymi dziedzinami wiedzy, które student wskazuje i nazywa z pomocą prowadzącego. Podstawowa wiedza na temat specyfiki współczesnej kultury, podejmowanie prób krytycznego określenia swojego stanowiska przy użyciu poznanego repertuaru pojęć. Świadomość ich przynależności do odmiennych teorii, przy braku w pełni samodzielnego przełożenia tej wiedzy na kompetencje praktyczne. Analiza i rozwiązywanie problemów z pomocą prowadzącego. Obecność na zajęciach (maksimum 2 nieobecności) i złożenie eseju napisanego na wybrany temat dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna wiedza w zakresie pojęć i kierunków współczesnych teorii kultury i podstawowa świadomość ich związku z innymi dziedzinami humanistyki, podejmowanie prób wskazania relacji między kulturą i życiem społecznym, podejmowanie prób analizy podstawowych pojęć i – z pomocą prowadzącego – stosowania ich w analizach tekstów i zjawisk. Wyraźne braki w zakresie praktycznego stosowania nabytej wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w nazywaniu zjawisk i problemów, ale jej nieuniemożliwiające. Brak aktywności na zajęciach. Obecność na zajęciach (maksimum 2 nieobecności) i złożenie eseju napisanego na wybrany temat dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć i problemów współczesnych teorii kultury, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu, liczne absencje na zajęciach, uniemożliwiające ewaluację ciągłą i niezłożenie eseju napisanego na wybrany temat dotyczący zagadnień poruszanych na wykładzie.
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, L. Kolankiewicz, A. Mencel, P. Rodak, Warszawa 2005.
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, pod red. L. Kolankiewicza, Warszawa 2005.
Ariès P., Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1995.
Bauman Z., Kultura jako pojęcie, w: tegoż, Kultura jako praxis, Warszawa 2012.
Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1997.
Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980.
Estetyka transkulturowa, red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków 2004.
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008.
Gajda J., Antropologia kulturowa. Kultura obyczajowa początku XXI wieku, Kraków 2009.
Grad J., Obyczaj a moralność. Próba metodologiczna uporządkowania badań dotychczasowych, Poznań 1993.
Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, red. Z. Melosik, T. Szkudlarek, Kraków 1998.
Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1981.
Mead M., Kultura i tożsamość, Warszawa 2000.
Sapir E., Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.
Schechner R., Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006.
Simmel G., Towarzyskość. Przykład socjologii czystej lub formalnej, w: tegoż, Socjologia, Warszawa 1975.
Welsch W., Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa, w: Estetyka transkulturowa, red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: