Studia nad zwierzętami w filmie 03-F-SZF
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie i wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu studiów nad zwierzętami oraz umiejscowienie zookrytyki w kontekście teoretycznoliterackim;
- wskazanie na współistotność zwierząt w procesie kształtowania się kinematografii;
- wpływ filmu i mediów na konstruowanie relacji człowieka z innymi zwierzętami;
- między reprezentacją a produkcją filmową: omówienie złożonego statusu bohatera zwierzęcego / bioaktora;
- zookrytyczna analiza i interpretacja zróżnicowanych genologicznie dzieł filmowych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu etologii, zoosemiotyki, zoopsychologii poszczególnych gatunków zwierząt.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi rozpoznać podstawowe problemy metodologii badań zookrytycznych w odniesieniu do różnych dzieł filmowych;
- rozumie złożoność obecności zwierząt w kinie oraz jej wpływ na rzeczywistość pozafilmową;
- potrafi wskazać współistotność zwierząt w początkach przemysłu kinematograficznego;
- umie zastosować terminologię zookrytyczną w procesie interpretacji dzieła filmowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru studiów nad zwierzętami i posiada wysoką umiejętność krytycznego wykorzystania zagadnień teoretycznoliterackich w analizie i interpretacji dzieła filmowego. Dogłębna wiedza z przedmiotu “Studia nad zwierzętami w filmie” obejmuje przykłady filmowe i zagadnienia teoretyczne, na podstawie których student/ka potrafi wyprowadzić elementy samodzielnej refleksji z uwzględnieniem perspektywy zookrytycznej, wypracowanej przy pomocy instrumentarium filmoznawczego.
dobry plus (+db; 4,5): student/ka prezentuje dobrą znajomość podstawowych pojęć z obszaru studiów nad zwierzętami i posiada umiejętność krytycznego wykorzystania zagadnień teoretycznoliterackich w analizie i interpretacji dzieła filmowego. Wiedza z przedmiotu “Studia nad zwierzętami w filmie” obejmuje przykłady filmowe i zagadnienia teoretyczne, na podstawie których student/ka potrafi odwołać się do tekstów źródłowych z uwzględnieniem perspektywy zookrytycznej, wypracowanej przy pomocy instrumentarium filmoznawczego.
dobry (db; 4): student/ka prezentuje dobrą znajomość podstawowych pojęć z obszaru studiów nad zwierzętami i poprawnie wykorzystuje zagadnienia teoretycznoliterackie w analizie i interpretacji dzieła filmowego. Wiedza z przedmiotu “Studia nad zwierzętami w filmie” obejmuje przykłady filmowe i zagadnienia teoretyczne, na podstawie których student/ka potrafi odwołać się do tekstów źródłowych z uwzględnieniem perspektywy zookrytycznej, wypracowanej przy pomocy instrumentarium filmoznawczego. Dopuszczalne nieznaczne pomyłki w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka ma zadowalającą wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru studiów nad zwierzętami i zadowalająco wykorzystuje zagadnienia teoretycznoliterackie w analizie i interpretacji dzieła filmowego. Podstawowa wiedza z przedmiotu “Studia nad zwierzętami w filmie” obejmuje przykłady filmowe i zagadnienia teoretyczne, na podstawie których student/ka inicjuje analizę z uwzględnieniem perspektywy zookrytycznej, wypracowanej przy pomocy instrumentarium filmoznawczego. Dopuszczalne braki w zakresie posiadanej wiedzy, które uniemożliwiają praktyczną umiejętność pełnej interpretacji.
dostateczny (dst; 3): student/ka ma podstawową wiedzę z obszaru studiów nad zwierzętami i podejmuje próby wykorzystania zagadnień teoretycznoliterackich w analizie i interpretacji dzieła filmowego. Wyraźne braki z przedmiotu “Studia nad zwierzętami w filmie” i wybiórcza znajomość przykładów filmowych czy zagadnień teoretycznych powodują, że konieczna jest pomoc osoby prowadzącej w interpretacji dzieła filmowego.
niedostateczny (ndst; 2): student/ka prezentuje niezadowalającą wiedzę z obszaru studiów nad zwierzętami i nie potrafi wykorzystać zagadnień teoretycznoliterackich w analizie i interpretacji dzieła filmowego. Rażące braki z przedmiotu “Studia nad zwierzętami w filmie” i nieznajomość przykładów filmowych czy zagadnień teoretycznych powodują, że student/ka nie umie przeprowadzić analizy i interpretacji dzieła filmowego z uwzględnieniem omawianych zagadnień.
Literatura
Zalecana literatura:
Baratay Éric, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. Paulina Tarasewicz, Gdańsk 2014.
Barcz Anna, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.
Callarco Matthew, Zoografie. Kwestia zwierzęca od Heideggera do Derridy, Poznań 2022.
Gzyra Dariusz, Dziękuję za świńskie oczy. Jak krzywdzimy zwierzęta, Warszawa 2018.
Janikowska Anna, Patrząc nie-ludzkimi oczami: przypadek Królika po berlińsku, „Kwartalnik Filmowy” nr 110 (2020), s. 156-171.
Kaźmierczak Marek, Twarz osła. Uwagi o obecności zwierzęcia w filmie na przykładzie Na los szczęścia, Baltazarze! w reżyserii Roberta Bressona, [w:] Zatrzymane w obrazie. Kadry – Słowa – Fotografie, pod red. Justyny Czai, Wojciecha Otto, Anny Śliwińskiej, Poznań 2023, s. 163-179.
Matuszewski Michał, (Nie)żywe obrazy. Widmowość i cielesność filmowych zwierząt, „Kwartalnik Filmowy” nr 111 (2020), s. 71-86.
Stańczyk Marta, Wiwisekcja wczesnego kina. Eksperymenty na zwierzętach i początki przemysłu filmowego, „Kwartalnik Filmowy” nr 113 (2021), s. 50-67
Śmierć zwierzęcia. Współczesne zootanatologie, pod red. Marzeny Kotyczki, Katowice 2014.
Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, pod red. Anny Barcz i Magdaleny Dąbrowskiej.
Zwierzęta i ich ludzie: zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, pod red. Anny Barcz i Doroty Łagodzkiej, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: