Sztuka Słowian Południowych 03-F-SSP
TK_01 Prezentacja na poziomie podstawowym sztuki antycznej (wczesnochrześcijańskiej i wczesnobizantyńskiej) w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych artystów i ich twórczości SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_02 Prezentacja na poziomie podstawowym sztuki średniowiecznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych artystów i ich twórczości SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_03 Prezentacja na poziomie podstawowym sztuki renesansowej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych artystów i ich twórczości SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_04 Prezentacja na poziomie podstawowym sztuki barokowej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych artystów i ich twórczości SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_05 Prezentacja na poziomie podstawowym sztuki klasycyzmu i epok następujących (do XIX wieku) w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych artystów i ich twórczości SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_06 Prezentacja na poziomie podstawowym sztuki modernizmu i współczesnej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych artystów i ich twórczości SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_04, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_07 Przedstawienie omawianych zjawisk na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych Półwyspu Bałkańskiego SSP_01, SSP_02, SSP_03, SSP_04, SSP_05, SSP_06, SSP_07, SSP_08
TK_08 Prezentacja interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązań omawianych zjawisk z innymi dziedzinami sztuki SSP_03, SSP_04, SSP_05
TK_09 Wskazanie związków sztuki południowosłowiańskiej ze sztuką europejską SSP_03, SSP_04, SSP_05
TK_10 Przedstawienie genezy i zasadniczych cech przestrzeni artystycznej Półwyspu Bałkańskiego SSP_01, SSP_03, SSP_05
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
SSP_01 posługiwać się podstawową terminologią z zakresu historii sztuki; zdefiniować najważniejsze nurty historyczno-artystyczne i opisać charakterystyczne dla nich elementy (w odniesieniu do architektury, rzeźby, malarstwa, rzemiosła) K_W01, K_W02, KW_03, K_W06, KW_08, K_W09, K_W11, K_W18, K_W19, K_W20, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K05, K_K06, K_K09
SSP_02 powiązać zjawiska z zakresu historii, historii sztuki i kultury Słowian Południowych K_W02, KW_03, K_W06, KW_08, K_W09, K_W11, K_W18, K_W19, K_W20, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K05, K_K06, K_K09
SSP_03 wyjaśnić związek wybranych realizacji artystycznych z obszarem kulturowym Bałkanów, a w szerszym kontekście Europy, rozpoznaje cechy stylistyczne dzieł powstałych w centrach artystycznych i prowincjonalnych ze szczególnym uwzględnieniem geokulturowego areału Słowiańszczyzny Południowej K_W02, K_W06, KW_08, K_W09, K_W11, K_W18, K_W19, K_W20, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K05, K_K06, K_K09
SSP_04 opisać specyfikę procesu historyczno-artystycznego i kulturowego oraz relacje pomiędzy poszczególnymi gałęziami sztuki (malarstwa, rzeźby, literatury), a także specyfikę relacji kulturowych między Półwyspem Bałkańskim i pozostałą częścią Europy K_W02, KW_03, K_W06, KW_08, K_W09, K_W11, K_W18, K_W19, K_W20, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K05, K_K06, K_K09
SSP_05 analizować i interpretować teksty i dzieła artystyczne, charakterystyczne dla bałkańskiej przestrzeni kulturowej K_W02, K_W06, KW_08, K_W09, K_W18, K_W19, K_W20, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K09
SSP_06 formułować sądy na temat dzieł sztuki powstałych wśród Słowian południowych K_W02, K_W06, KW_08, K_W09, K_W18, K_W19, K_W20, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K05, K_K09
SSP_07 umie kompilować i streszczać wiedzę zaczerpnięta z literatury teoretycznej, potrafi ją uogólniać i modyfikować K_W02; K_U03, K_U04, K_U07, K_U08, K_U12, K_U13, K_U20
SSP_08 samodzielnie ocenić i interpretować dzieła sztuki i kultury, potrafi uargumentować określone stanowisko K_W02; K_U03, K_U07, K_U08, K_U12, K_U13, K_U20
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji)
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na 2 zajęciach)
- umiejętność zaprezentowania na zaliczeniu wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy
- umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki charakterystycznych dla bałkańskiej i europejskiej przestrzeni artystycznej
Literatura
1. Andreevič A., Islamska monumentalna umetnost XVI veka u Jugoslaviji: kupolne đamije, Beograd 1984.
2. Barok, red. R. Toman, W-wa 2000.
3. Boardman J., Sztuka grecka, Toruń 1999.
4. Charles-Picard G., Sztuka rzymska, W-wa 1975.
5. Deichmann F.W., Archeologia chrześcijańska, PWN, Warszawa 1994.
6. Haussig H.W., Historia kultury bizantyńskiej, Warszawa 1969.
7. Horvat J., Kultura Hrvata kroz 1000 godina. Kn. 1, Zagreb 2006.
8. Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1992.
9. Levey M., Dojrzały Renesans, W-wa 1980.
10. Levey M., Wczesny Renesans, W-wa 1972.
11. Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. I, Warszawa 1973.
12. Mole W., Sztuka Słowian Południowych, Wrocław 1962.
13. Renesans w sztuce włoskiej, praca zbiorowa pod red. R. Tomana, Kolonia 2000.
14. Sauerlaender W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.
15. Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, WAiF, Warszawa 1980.
16. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2007.
17. Świechowski Z., Nowak L., Gumińska B., Sztuka romańska, Warszawa 1976.
18. Sztuka świata t. 1-16.
19. Tomkiewicz W., Rokoko, W-wa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: