Sztuka mediów - główne kierunki i koncepcje 03-F-SMG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- umiejętność analizy tekstów poświęconych sztuce i kulturze medialnej;
- analiza dzieł;
- podstawowe rozeznanie w strategiach artystów;
- obsługa archiwów internetowych;
- wiedza dotycząca praktyk archiwizacji i kuratorowania sztuki mediów;
- znajomość ważniejszych festiwali, wystaw i instytucji;
- podstawowe rozeznanie w zagadnieniu historii i archeologii sztuki mediów;
- rozpoznawanie i analizowanie relacji sztuki, nauki i technologii w wybranych dziełach;
- analiza wpływu sztuki mediów na inne fenomeny kulturowe;
- rozeznanie w transdyscyplinarnej terminologii sztuki mediów;
- znajomość głównych nurtów i koncepcji.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność, udział w dyskusji, praca w grupach, praca zaliczeniowa.
Literatura
R. W. Kluszczyński, Paradygmat sztuk nowych mediów.
R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.
C. Paul, Digital Art, London 2015.
R. W. Kluszczyński (red.), W stronę trzeciej kultury, Łódź 2016.
P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Katowice 2010.
J. Brockman, Trzecia kultura, przeł. P. Amsterdamski i in., Warszawa 1996.
M. Składanek, Sztuka generatywna. Metoda i praktyki, Łódź 2017.
J. Walewska, Portret artysty jako inżyniera. Twórczość Edwarda Ihnatowicza, Toruń 2015.
Małgorzata Dancewicz, Performans postmedialny, Wrocław 2019.
S. Dixon, Digital performance, Cambridge 2007.
R. W. Kluszczyński, T. Załuski (red.), Wideo w sztukach wizualnych, Łodź-Lublin 2018.
L. Haustein, Sztuka wideo, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2012, nr 107.
P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska (red.), Od monumentu do marketu. Sztuka wideo i przestrzeń publiczna, Wrocław 2005
P. Zawojski (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Katowice 2015.
A. Przegalińska, Istoty wirtualne. Jak fenomenologia zmieniała sztuczną inteligencję, Kraków 2016.
M. Składanek, Sztuka generatywna. Metody i praktyki, Łódź 2017.
R. W. Kluszczyński (red.), Ken Feingold. Figury mowy, Gdańsk 2014.
R. W. Kluszczyński (red.) Bill Vorn i jego histeryczne maszyny. Sztuka i kultura robotów, Gdańsk 2014.
R. W. Kluszczyński (red.), Stelarc. Mięso, metal, kod / rozchwiane chimery, Gdańsk 2014.
R. Ilnicki, Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Poznań 2011.
M. Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012.
J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, A. Małecka, M. Tabaczyński, Bydgoszcz-Kraków 2014.
E. J. Aarseth, Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną, przeł. M. Pisarski, M. Tabaczyński, Bydgoszcz-Kraków 2014.
M. Pisarski, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.
Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.
E. Wójtowicz, Net art, Kraków 2008.
A. Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Kraków 2016.
E. Wójtowicz, Net art, Kraków 2008.
E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk 2016.
S. Zielinski, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, przeł. K. Krzemień-Ojak, Warszawa 2010.
Portale:
monoskop.org
digitalartarchive.at
ubu.com
rhizome.org
eai.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: