Słowiańskie kontrowersje w literaturze, filozofii i myśli społeczno-politycznej od końca XVIII wieku do początku XXI (Europa Środkowa i Wschodnia) 03-F-SKLF
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Slawistyka, słowianoznawstwo, słowianofilstwo, panslawizm i inne slawizmy w Europie Wschodniej oraz Środkowej. Korelacja pojęć i historyczny układ koncepcji. Początki slawistyki: M. Orbini, J. Preradović, J. Križanić, P. Chilendarski.
2. Poglądy J.G. Herdera - budziciela tożsamości słowiańskiej. Słowianie w oczach innych przedstawicieli Europy Zachodniej (J.J. Rousseau, A. do Custine).
3. Oświeceniowe i wczesnoromantyczne koncepcje Słowiańszczyzny w myśli i literaturze polskiej. Panslawizm oraz imagologia St. Staszica: Słowianie, Żydzi i inne nacje z perspektywy upadku Polski.
4. J. Dobrovský – założyciel czeskiej slawistyki. Czeska mitologia narodowa w działalności V. Hanki. Idea wzajemności słowiańskiej myśli i twórczości poetyckiej J. Kollára. J. P. Šafarik – historyk języka i literatury słowiańskiej. J. Lelevel – historyk dziejów i kultur słowiańskich. V. Karadić – twórca serbskiej tożsamości; Słowiańszczyzna w ujęciu twórcy chorwackiego illyryzmu L’. Gaja.
5. Słowiańszczyzna w twórczości, wykładach i działalności politycznej wczesnych romantyków. Paryskie wykłady A. Mickiewicza na tle romantycznego słowianofilstwa w Europie. Polska filozofia romantyczna wobec Słowiańszczyzny; J.M. Hoene-Wroński, B. Trentowski, A. Cieszkowski, K. Libelt. Słowiańszczyzna w literackiej twórczości M. Czajkowskiego, J. I. Krasickiego, T. T. Jeża.
6. L. Štur i słowacki panslawizm – słowacka droga do odrębnej tożsamości poprzez rozbudzenie słowiańskich pokrewieństw literacko-kulturalnych. Kontynuatorzy słowackiej myśli słowianofilskiej w literaturze i dialogu politycznym.
7. Rosyjskie słowianofilstwo w ogniu sporów o tożsamość narodową oraz imperialną Rosjan (A. Chomiakow, I. Kirejewski). Rosyjski panslawizm w publicystyce i literaturze pięknej - M. Danilewski, F. Tiutczew. M. Bakunin a kwestia słowiańska. Ukraińska droga do Słowiańszczyzny w XIX wieku: T. Szewczenko, M. Dragomanow, P. Kulisz. Bractwo Cyryla i Metodego, Ruska Trójca.
8. Zjazdy słowiańskie oraz ich przesłanie po roku 1848. Austroslawizm F. Palackiego. T. G. Masaryk na temat słowianofilstwa, Rosji, Europy Środkowej i czeskiej tożsamości - czeskie słowianofilstwo narodowe. K. Kramař i jego utopia słowiańska na przełomie XIX/XX wieku – czeski neoslawizm.
9. F. Koneczny i M. Znaniecki – dwa polskie spojrzenia na literaturę i kulturę Słowian na przełomie XIX/XX wieku. Czasopismo „Świat Słowiański”. J. Piłsudski i R. Dmowski – dwa polityczne spojrzenia na kwestię słowiańską i Rosję.
10. Literatura: S. Wyspiański, T. Miciński, F. Čelakovský, S. Čech, A. Jirasek, J. Vrchlický, M. Hurban wobec słowianofilstwa i panslawizmu.
11. Idea słowiańska i narodowa w muzyce: M. Musorgski, I. Strawiński, S. Moniuszko, A. Dvořak. L. Rogowski. K. Szymanowski. Słowianie w sztuce plastycznej i w architekturze Europy Wschodniej oraz Środkowej XIX i XX wieku: A. I. Repin, I. Lewitan, A. Mucha, szkoła huculska, Z. Stryjeńska, S. Szukalski.
12. Nacjonalizm a panslawizm w Europie Wschodniej i Środkowej XIX-XX wieku. D. Doncow – integralny nacjonalizm ukraiński jako odpowiedź na kłopoty z tożsamością narodową. Neopoganizm słowiański w polskiej myśli politycznej i kulturalnej oraz w sztuce XX-lecia międzywojennego: J. Stachniuk i inni.
13. Słowianofilstwo i socjalizm. Praktyki kulturalne oraz polityczne Związku Sowieckiego wobec narodów słowiańskich w latach 1939-1989. Postkolonialne aspekty panslawizmu. E. Beneš wobec kwestii słowiańskiej w Czechosłowacji i w Europie Środkowej. V. Černý i jego „Vývoj a zločiny panslavismu”. Koncepcja dialogu słowiańskiego w środowiskach emigracji z Europy Wschodniej po II wojnie światowej: E. Beneś, M. Hodža, J. Giedroyć, Cz. Miłosz, A. Sołżenicyn i inni.
14. Kryzys idei słowiańskiej w latach 1968-1991 i po roku 2014. Ideologia rosyjskiego imperializmu (A. Dugin, A. Prochanow). Neopogaństwo quasi-religijne. Tożsamość słowiańska w czasach postmodernistycznych: kino czeskie, polskie, rosyjskie, ukraińskie. Folklor słowiański w ramach kultury popularnej i masowej.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- dysponuje uporządkowaną, poszerzoną wiedzą z zakresu historii Polski, rozumie wpływ historii na rozwój języka, literatury i kultury polskiej,
- rozróżnia i potrafi scharakteryzować różnorodne idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój humanistyki, a zwłaszcza literatury i języka,
- ma pogłębioną, rozszerzoną o możliwość dalszego samodzielnego rozwijania i stosowania w rozwiązywaniu złożonych zagadnień, całościową wiedzę z zakresu historii literatury polskiej od początków do współczesności; zna i interpretuje w odpowiednich kontekstach kulturowych wybrane dzieła reprezentatywne dla poszczególnych epok,
- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o związkach kultury, literatury i sztuki polskiej z historią, kulturą, literaturą i sztuką powszechną,
- posiada profesjonalne umiejętności badawcze i praktyczne (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie, prezentacja i wdrożenie wyników) pozwalające na samodzielne lub zespołowe rozwiązywanie typowych zadań/problemów związanych z wykształceniem polonistycznym,
- potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów literackich oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację z uwzględnieniem aspektu pragmatycznego ich wykorzystania,
- wykazuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, świata,
- wykazuje świadomość roli wiedzy o języku, literaturze i kulturze rodzimej w budowaniu tożsamości zbiorowej i rozwijaniu więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poglądów teoretycznych z zakresu historii badań slawistycznych oraz porównawczych, polskich oraz obcych; wysoka świadomość znaczenia literatury porównawczej i slawistycznej w budowaniu tożsamości narodowej oraz ponadnarodowej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie znajomości poglądów teoretycznych.
dobry (db; 4,0): szerszy zakres niedociągnięć: niższa zdolność rozpoznawania i referowania poglądów teoretycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problematyki badań slawistycznych i porównawczych.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca ogólna znajomość poruszanej problematyki badań porównawczych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problematyki badań porównawczych z obszaru literatur Europy Środkowej oraz Wschodniej; niezadowalająca wiedza na głównych postaci ruchu slawistycznego oraz komparatystycznego w Polsce i w Europie oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie wiedzy o dziejach slawistyki.
Kryteria oceniania:
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Obowiązuje treść wykładu oraz trzech wybranych lektur z podanego spisu.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura podmiotu:
Andrzejewski M. Idea słowiańska i muzyka. „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2010, nr 16, s. 261-276.
Beneš, E. Úvahy o slovanství. Hlavní problėmy slovanskė politiky. London 1947.
Brückner A., Mitologia słowiańska. Kraków 2021.
Černý, V. Vývoj a zločiny panslavismu. Praha 1948.
Czeska i słowacka pieśń ludowa. Oprac. J. magnuszewski. Wrocław 1960, Br 122, ser. II.
Czyżewskyi, D. Porivnialna istorija slovjanskich literatur. Kiev 2005.
Danilewskij, M. Rossija i Evropa. Wzglad na kulturnyje i politiczeskije otnoszenija słowianskogo mira k germano-romanskom. Sankt Petersburg 1871.
Dmowski, R. Wybór pism. Wybrał, wstępem opatrzył i oprac. R. Wapiński. Warszawa 1990.
Doncow, D. Nacjonalizm. Lwów 1926.
Herder, J. G. Myśli o filozofii dziejów. Warszawa 1962.
Kollár, J. Wybór pism. Tu: O literackiej wzajemności między różnymi szczepami i narzeczami narodu słowiańskiego. Córa sławy. Wrocław 1954. Oprac. H. Batowski. BN 89, ser. II.
Koneczny, F. Słowiański świat. Zbiór artykułów z miesięcznika „Świat Słowiański”. Komorów 2016.
Lelewel, J. Cześć bałwochwalcza Slawian i Polski. 1857.
Lewaszkiewicz T. Między ideą wspólnego języka słowiańskiego i słowiańskimi mikrojęzykami literackimi. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, nr 27 (2014). Przestrzenie językoznawstwa, s. 73-84.
Masaryk, T. G. Rusko a Evropa. Praha 2006 i nast.
Mickiewicz, A. Prelekcje paryskie. Wybór. T.1. Warszawa 1997.
Miłosz, Cz. Rodzinna Europa. Warszawa 1990.
Moszyński L. Wstęp do filologii słowiańskiej. Warszawa 2012.
Piłsudski, J. Wybór pism. Wybór i oprac. W. Suleja. Wrocław 1990 i nast.
Staszic, S. Pisma filozoficzne i społeczne, t. 1-2, Warszawa 1954. Tu: Przestrogi dla Polski; O przyczynach szkodliwości Żydów.
Szafarzyk, P. J. Słowiańskie starożytności. Tłum. H. Bońkowski. Oprac. T. Lewaszkiewicz, J. Strzelczyk. Poznań 2003.
Štúr, L. Wybór pism. Oprac. H. Janaszek-Ivaničková, przeł. H. Janaszek-Ivaničková, E. Madany, A. Czcibor-Piotrowski. Wrocław 1983, BN 204, ser. II.
J. Vrchlický, Wybór poezji. Oprac. J. Magnuszewski. Wrocław 1954, BN 88, ser. II.
Zdziechowski M. Mesyaniści i słowianofile. Szkice z psychologii narodów słowiańskich. Kraków 1888 i nast.
Literatura przedmiotu:
Balowski, M. (ed.). Adam Mickiewicz a Slovanė. Ostrava 2008.
Bibó, I. Eseje polityczne. Tłum. J. Snopek. Warszawa 2012.
Bobrownicka, M.; Suchanek, L.; Ziejka, F. (eds). Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów. Kraków 1997.
Chmel, R. Kompleks słowacki. Eseje. Kraków 2014.
Eberhardt P. Słowiańska geopolityka. Kraków 2017.
Giedroyc, J.; Mieroszewski, J. Listy 1949-1956. Cz. I i II. Warszawa 1999.
Gruchała J. Tomasz G. Masaryk. Wrocław 1996.
Ivantyšynová. T. (ed).Veda a ideológia v dejinách slavistiky. Bratislava 1998.
Janion M. Niesamowita Słowiańszczyzna. Warszawa 2006.
Kozak S. Polacy i Ukraińcy. W kręgu myśli i kultury pogranicza. Epoka romantyzmu. Warszawa 2005.
Kozak S. Z dziejów Ukrainy. Religia. Kultura. Myśl. Studia i szkice. Warszawa 2006.
Kundera, M. Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej. Paryż 1984 i nast.
Mieroszewski J. Materiały do refleksji i zadumy. Paryż 1976.
Mikołajczak, A.; Szulc, W.; Zieliński B. (eds). Idee wspólnotowe Słowiańszczyzny. Poznań 2004.
Potulski J. Współczesne kierunki rosyjskiej myśli geopolitycznej. Między nauką, ideologicznym dyskursem a praktyką. Gdańsk 2010.
Stefaniuk, T. Europa a świat słowiański – ujęcie panslawistyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio I, [Lublin] 2002.
Stefaniuk T. Danilewski. Panslawizm i wielość cywilizacji. Lublin 2006.
Walicki A. W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa. Warszawa 2020.
Wollman, F. Slovesnot Slovanů. Praha 1928.
Wollman F. Slavismy a antislavismy za jara narodů. Praha 1968.
Zawadzka, D. Styl romantyczny” a komparatystyka Joachima Lelewela. Rekonesans. „Wiek XIX” 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: