Scenariopisarstwo 03-F-SCE-II
Format scenariusza filmowego, wygląd zewnętrzny, grafika, strona tytułowa, czcionki itp. Przedstawienie konkursów scenariuszowych w Polsce i za granicą. Od pomysłu do eksplikacji. Źródła pomysłów scenariuszowych: środki masowego przekazu, literatura i inne sztuki, doświadczenia scenarzysty. Zasady pisania eksplikacji i jej rola w procesie tworzenia scenariusza oraz w kontaktach z producentem i zespołem realizatorów
Od drabinki do treatmentu. Zasady tworzenia drabinki i treatmentu i ich rola w procesie pisania scenariusza filmowego. Analizy przykładowych drabinek i fragmentów treatmentu. Drabinka jako syntetyczny rozkład scen – pole dla scenarzysty; treatment jako streszczenie filmu (synopsis) – pole dla reżysera
Dramaturgia scenariusza – wymiar makro. Paradygmat Syda Fielda – konieczność czy balast scenariusza? Analiza „Okna na podwórze” Alfreda Hitchcocka
Mikrodramaturgia scenariusza. Dramaturgia sekwencji, sceny, ujęcia, kadru. Analizy konkretnych przykładów filmowych
Mikrodramaturgia scenariusza. Dramaturgia sekwencji, sceny, ujęcia, kadru. Analizy konkretnych przykładów filmowych
Dialog i monolog w scenariuszu. Rodzaje dialogu i monologu. Sposoby wprowadzania dialogu, prowadzenie dialogu, egzemplifikacja filmowa i scenariuszowa
Dialog i monolog w scenariuszu. Rodzaje dialogu i monologu. Sposoby wprowadzania dialogu, prowadzenie dialogu, egzemplifikacja filmowa i scenariuszowa
Bohater scenariusza. Sposoby przedstawiania bohatera w scenariuszu, aktor a rola – 2 godziny
Genologia filmowa a scenariusz. Cechy gatunkowe a kształt scenariusza: horror, melodramat, thriller
Scenariusz filmu krótkometrażowego. Różnice w długim i krótkim metrażu. Kondensacja, jasność wywodu, pointa
Scenariusz a wizja stylu, plastyczna, muzyczna itp. Scenariusz jako przyszłe dzieło filmowe. Scenarzysta a reżyser
Scenariusz a scenopis, różnice i podobieństwa
Adaptacja tekstu literackiego w scenariuszu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
definiuje terminy występujące w scenariopisarstwie, rozpoznaje rozmaite formy scenariuszowe, także telewizyjne i dokumentalne
potrafi budować dramaturgię dzieła filmowego w tekście scenariuszowym oraz wykreować w nim postać filmową, potrafi także układać dialogi i monologi filmowe
potrafi skomponować scenę i sekwencję filmową w scenariuszu
potrafi napisać scenariusz filmu fabularnego krótkometrażowego, długometrażowego w różnych gatunkach i rodzajach filmowych
potrafi powiązać scenariopisarstwo z przemysłem filmowym oraz kulturą filmową i innymi sztukami, głównie literaturą, wskazać między nimi zależności, korespondencje i różnice
właściwie wartościuje i ocenia różne scenariusze filmowe.
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną: Student nie zna terminologii i technik scenariopisarstwa, nie potrafi sporządzić scenariusza filmu fabularnego krótkometrażowego lub pełnometrażowego.
Na ocenę dostateczną: Student zna podstawową terminologię i podstawowe techniki scenariopisarstwa. Potrafi z pomocą wykładowcy sporządzić nieskomplikowany projekt scenariuszowy do filmu fabularnego krótkometrażowego lub pełnometrażowego.
Na ocenę dobrą: Student zna terminologię i techniki scenariopisarstwa, potrafi samodzielnie opracować projekt scenariuszowy do filmu fabularnego krótkometrażowego lub pełnometrażowego.
Na ocenę bardzo dobrą: Student bardzo dobrze zna terminologię i techniki scenariopisarstwa, potrafi samodzielnie opracować twórczy, artystyczny projekt scenariuszowy do filmu fabularnego krótkometrażowego lub pełnometrażowego. Orientuje się w specyfice polskiego przemysłu kinematograficznego
Literatura
Maciej Karpiński, Niedoskonałe odbicie, Warszawa (wydanie jak najnowsze).
Wojciech Otto, Paradygmat i suspens. O dramaturgii scenariusza filmowego, „Images” 2015, nr 25.
Robert Russin i William Downs, Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa 2007.
Martin Schabenbeck, Format scenariusza filmowego, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: