Scenariopisarstwo 03-F-SCE-I
1. Temat i rzeczywistość filmowa. Źródła pomysłów scenariuszowych.
2. Format scenariusza filmowego.
3. Formy scenariuszowe (eksplikacja, treatment, synopsis, drabinka, nowela filmowa, scenopis a storyboard).
4. Konwencjonalne schematy narracyjne (model 3-aktowy, piramida Freytaga, paradygmat Syda Fielda, dziewięciopunktowa struktura Smiley’a-Thompsona).
5. Konwencjonalne schematy narracyjne - analizy na przykładzie wybranych filmów.
6. Konwencjonalny bohater filmowy.
7. Konwencjonalny bohater filmowy - ćwiczenia.
8. Podróż bohatera Christophera Voglera na przykładzie wybranych filmów.
9. Fetysz filmowy - funkcje.
10. Struktura scenariusza filmowego - elementy dramaturgii.
11. Dialog, monolog; funkcja ciszy w scenariuszu filmowym.
12. Makrodramatugia (suspens, retardacja, progresja napięć).
13. Alternatywne schematy narracyjne - bez skoków czasowych.
14. Alternatywne schematy narracyjne - ze skokami czasowymi.
15. Ewaluacja projektów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SCP_01 definiuje terminy występujące w scenariopisarstwie, rozpoznaje rozmaite formy scenariuszowe, także telewizyjne i dokumentalne K_W07, K_W16
SCP_02 potrafi budować dramaturgię dzieła filmowego w tekście scenariuszowym oraz wykreować w nim postać filmową, potrafi także układać dialogi i monologi filmowe K_U15, K_K11
SCP_03 potrafi skomponować scenę i sekwencję filmową w scenariuszu K_U15, K_K11
SCP_04 potrafi napisać scenariusz filmu fabularnego krótkometrażowego, długometrażowego w różnych gatunkach i rodzajach filmowych K_U08, K_U10, K_U14, K_U15, K_K01, K_K07, K_K12
SCP_05 potrafi powiązać scenariopisarstwo z przemysłem filmowym oraz kulturą filmową i innymi sztukami, głównie literaturą, wskazać między nimi zależności, korespondencje i różnice K_W08, K_W05, K_W20, K_W21, K_W23, K_K01, K_K12
SCP_06 właściwie wartościuje i ocenia różne scenariusze filmowe.
K_W07, K_U05, K_U13
Kryteria oceniania
• praca końcowa – scenariusz krótkometrażowego lub pełnometrażowego filmu fabularnego, dokumentalnego lub animowanego (od 15 do 120 stron), praca powinna być złożona pod koniec semestru w terminie ustalonym przez prowadzącego,
• dodatkowe prace pisemne – krótkie wprawki scenariuszowe dotyczące eksplikacji, treatmentu i drabinki scenariuszowej oraz wprawek warsztatowych rozwijających kompetencje scenarzysty.
Literatura
M. Schabenbeck, Format scenariusza filmowego, przeł. A. K. Drozdowska.
R. Russin, W. M. Downs, Jak napisać scenariusz filmowy, przeł. E Spirydowicz.
L. Aronson, Scenariusz na miarę XXI wieku. Obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych, przeł. A. Kruk.
M. Karpiński, Niedoskonałe odbicie. O sztuce scenariusza filmowego.
Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska.
J. Cambell, Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: