Refleksje nad współczesną literaturą bułgarską 03-F-RWLB
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Zarys literatury bułgarskiej po 1989 roku. Autorzy, nurty, poszukiwania. Sylwetki pisarzy, dzieła literackie.
2. Omawianie powieści „Ballada o lutniku” autorstwa Wiktora Paskowa.
3. Spotkanie z prof. Mariolą Walczak – Mikołajczakową – tłumaczką „Ballady o lutniku”.
4. Omawianie powieści „Zanim dojrzeją granaty” autorstwa Rene Karabasz.
5. Spotkanie z prof. Mariolą Walczak – Mikołajczakową – tłumaczką „Zanim dojrzeją granaty” oraz autorką Rene Karabasz (online).
6. Literatura bułgarska zagranicą. Przekłady i wyzwania. Spotkanie z francuską tłumaczką literatury bułgarskiej prof. Marie Vrinat – Nikolov (online).
7. Omawianie powieści „Matki” autorstwa Teodory Dimowej.
8. Spotkanie z tłumaczką Hanną Karpińską oraz z autorką Teodorą Dimową (online).
9. Ewenement Georgiego Gospodinowa. Wykład poświecony bułgarskiemu laureatowi nagrody Bookera za 2023 rok.
10. Omawianie powieści „Fizyka smutku” w przekładzie Magdaleny Pytlak.
11. Spotkanie z Georgim Gospodinowem (online).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
a) posiada podstawową wiedzę o literaturze bułgarskiej,
b) zna wybrane dzieła literatury bułgarskiej,
c) potrafi sklasyfikować dzieło literackie w kontekście literatury europejskiej,
d) rozpoznaje autorów współczesnej literatury bułgarskiej, ich dzieła oraz zna ich biografie,
e) potrafi opowiedzieć w szczegółach omawiane dzieło literackie,
f) potrafi rozmawiać o kontekście kulturowym i historycznym współczesnej literatury bułgarskiej,
g) jest przygotowany/przygotowana do prowadzenia dyskusji na temat wybranych (omawianych) dzieł literackich,
h) jest świadomy/świadoma różnić między literaturą polską, a bułgarską, podobieństw także pozostaje zmotywowany/zmotywowana do dalszego czytania i zgłębiania zagadnień współczesnej literatury bułgarskiej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
a) obecność i uczestnictwo: student musi uczestniczyć w co najmniej 80% zajęć. Aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach jest brane pod uwagę w kontekście zaliczenia kursu i oceny końcowej.
b) praca pisemna: należy złożyć jedną pracę pisemną analizującą wybrane dzieło literatury bułgarskiej (np. analiza porównawcza, esej tematyczny).
c) test z zakresu omawianych dzieł: przeprowadzony zostanie test sprawdzający wiedzę z zakresu omawianych dzieł literackich.
d) aktywność na forum kursu: uczestnicy udzielają się regularnie na forum kursu, gdzie dyskutują o literaturze bułgarskiej i wymieniają się spostrzeżeniami z innymi studentami i z prowadzącym.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gospodinow, Georgi, Fizyka smutku, tłum. Magdalena Pytlak. Wydawnictwo Literackie, 2018.
Karabasz, Rene, Zanim dojrzeją granaty, tłum. Mariola Mikołajczak, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie, 2023.
Dimowa, Teodora, Matki, tłum. Hanna Karpińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2008.
Paskow, Wiktor, Ballada o lutniku, tłum. Mariola Mikołajczak. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2020.
Literatura dodatkowa:
W. Gałązka, Tradycja i współczesność. O literaturze bułgarskiej XX wieku, Katowice 1983.
Dinekow, Petyr, O bułgarskiej literaturze, folklorze i związkach z Polską, Warszawa 1977.
Светлозар Игов, История на българската литература, София 1990, 2001, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: