„Nie śmiałam ruszyć nogą spostrzegłszy, iż kilka robaków przez nieostrożność zdeptałam.” Relacje ludzi ze zwierzętami w powieści u progu nowoczesności w perspektywie ekokrytyki 03-F-RLZP
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Wprowadzenie do ekokrytyki.
2. Zwierzęta w literaturze – przegląd historyczny.
3. Zwierzęta towarzyszące – relacje emocjonalne i społeczne.
4. Zwierzęta gospodarskie – literatura wobec praktyk hodowlanych.
5. Dzikie zwierzęta w literaturze – granice respektu dla natury.
6. Ekokrytyczna analiza wybranych powieści.
7. Podsumowanie i dyskusja nad współczesnymi kontekstami ekokrytyki.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
a) posiada wiedzę na temat podstawowych teorii ekokrytycznych i potrafi je zastosować w analizie tekstów literackich,
b) rozumie relacje między literaturą a środowiskiem naturalnym w kontekście historycznym i kulturowym,
c) potrafi przeprowadzać samodzielną analizę tekstów literackich z perspektywy ekokrytyki,
d) potrafi formułować argumenty i uczestniczyć w dyskusji na temat relacji człowieka ze zwierzętami w literaturze,
e) stosuje odpowiednie metody badawcze do analizy literackich reprezentacji przyrody,
f) wykazuje odpowiedzialność za dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze.
g) krytycznie ocenia swoją wiedzę i umiejętności w zakresie ekokrytyki.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
a) obecność,
b) aktywność,
c) wykonanie prezentacji multimedialnej.
Kryteria oceniania:
a) aktywność w trakcie zajęć (obecność; udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
b) wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej prezentacji (projektu).
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo wysoka wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej prezentacji (projektu), obecność i duża aktywność na zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wartości merytorycznej prezentacji.
dobry (db; 4,0): wysoka wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej prezentacji (projektu), wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć w zakresie obejmującym wskazany temat; obecność i duża aktywność na zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej prezentacji (projektu) wyróżniająca się jednak stosunkowo dużym stopniem nieumiejętności doboru aktualnych treści; obecność i zadowalająca aktywność na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej prezentacji (projektu) wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem nieumiejętności doboru aktualnych treści; obecność i niewielka aktywność na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna prezentacji; nieobecność i znikoma aktywność na zajęciach lub jej brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Diderot D., Kubuś Fatalista i jego pan, przeł. T. Żeleński (Boy), weryfikacja przekł. i komentarz E. Skibińska-Cieńska, M. Cieński, wstęp M. Cieński, Wrocław 1997.
Goethe J.W., Cierpienia młodego Wertera, przeł. L. Staff, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, wyd. 3, Wrocław 1975.
Krajewski M.D., Podolanka wychowana w stanie natury życie i przypadki swoje opisująca, wstęp i oprac. I. Łossowska, Warszawa 1992.
Rousseau J-J, Nowa Heloiza, przeł. i oprac. E. Rzadkowska, Wrocław 1962.
Sterne L., Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy, przeł. A. Ginczanka, oprac. Z. Sinkowa, wyd. 2, Wrocław 2009.
Swift J., Podróże Guliwera, przekład Anonima z 1784 z oryg. przejrzał i uwspółcześnił J. Kott, Warszawa 1957.
Wirtemberska M., Malwina czyli domyślność serca, oprac. W. Billip, Warszawa 1978.
Literatura dodatkowa:
Baratay É., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, przeł. P. Tarasewicz, wyd. 3, Gdańsk 2018.
Barcz A., Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.
Bednarczyk A., Filozofia biologii europejskiego oświecenia. Albert von Haller i jego współcześni, Warszawa 1984.
Berchtold J., Julie et l'âme des poissons du Léman dans La Nouvelle Héloïse de Rousseau, [w:] De l'animal-machine à l'âme des machines: querelles biomécaniques de l'âme XVIe-XXIe siècles, pod red. J.-L. Guichet, Paris 2010.
Bestiaire des Lumières, „Revue des Sciences Humaines” 296, 2009.
Birds in Eighteenth-Century Literature. Reason, Emotion, and Ornitology, 1700-1840, pod red. B. Carey, S. Greenfield, A. Milne, Palgrave Macmillan 2020.
Fontenay de E., Le silence des bêtes: la philosophie à l’épreuve de l’animalité, Paris 1998.
Grosz E., Becoming Undone. Darwinian Reflections on Life, Politics and Art, Durham 2011.
Guichet J.-L., Rousseau, l’animal et l’homme. L’animalité dans l’horizon anthropologique des Lumières, Paris 2006.
Haraway D., Jestem listotą Donna J. Haraway w rozmowie z Thyrzą Nichols Goodeve, przeł. A. Derra, Poznań 2023.
Keenleyside H., Literary Forms and Living Beings in the Long Eighteenth Century, Philadelphia 2016.
Tazbir J., Okrucieństwo w nowożytnej Europie, Kraków 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: