Podstawy sztuki żywego słowa 03-F-PSZS
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Wprowadzenie. Mechanizm procesu mówienia. Podstawowa wiedza na temat instrumentu głosowo-wymawianiowego. Higiena głosu.
2. Ćwiczenia w zakresie:
a) sprawności artykulacji i techniki mówienia,
b) oddechu i impostacji głosu,
c) ekspresji wypowiedzi.
3. Praca z tekstami literackimi w zakresie:
a) analizy w warstwie językowej, strukturze, gatunku…
b) analizy znaczeń – treści, emocji, intencji…
c) kontekstów pozajęzykowych (historycznych, biograficznych…
4. Interpretacja głosowa tekstu literackiego:
a) próba świadomego operowanie tempem, rytmem mowy, pauzą…
b) akcent wyrazowy i zdaniowy,
c) szczególna rola rytmu w interpretacji głosowej wiersza, monologu, fr. prozy,
d) celowe wykorzystywanie różnorodnych środków ekspresji…
5. Budowanie indywidualnej wypowiedzi scenicznej w oparciu o teksty literackie:
a) dobór tekstów, np. proza, wiersz, monolog, kompilacja tekstów…
b) tworzenie pretekstu wypowiedzi scenicznej (Kto mówi? Co mówi? Do kogo mówi? Po co mówi? Jak mówi? Dlaczego tak mówi?),
c) pozasłowne środki wyrazu w prezentacji (mimika, gest, kostium…).
6. Prezentacje indywidualnie przygotowanych tekstów i próba ich zobiektywizowanej oceny zgodne z kryteriami sztuki żywego słowa.
7. Co to jest tzw. subiektywny margines odbioru.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma elementarną wiedzę na temat aparatu mowy, instrumentu głosowo-wymawianiowego, emisji i higieny głosu,
- postrzega, nazywa i potrafi korygować błędy językowe zgodnie z prawidłami wymowy polskiej,
- potrafi przeprowadzić analizę treściową i brzmieniową tekstu literackiego i przygotować go do interpretacji głosowej,
- świadomie przygotowuje prezentację opartą na celowo dobranych tekstach literackich (wiersz, fr. prozy, monolog, kompilacja tekstów) z wykorzystaniem podstaw sztuki żywego słowa,
- ma umiejętność argumentacyjnej, zobiektywizowanej oceny innych, niezależnych prezentacji.
Literatura
Zalecana literatura:
Kotlarczyk: Podstawy sztuki żywego słowa. Instrument – dykcja – ekspresja. Warszawa 1961 (lub wydania następne).
Jerzy Kram: Zarys kultury żywego słowa. Warszawa 1982.
Bogumiła Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 1994 (lub wydania następne).
Bogumiła Toczyska: Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej. Gdańsk 2016.
Bogumiła Toczyska: Do-tkliwa artykulacja. Gdańsk 2010.
Mieczysława Walczak-Deleżyńska: Aby język giętki. Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do Toczyskiej. Wrocław 2001 (lub wydania następne).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: