Protest song. Historia-poetyka-teraźniejszość 03-F-PSH
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe pojęcia w obrębie relacji piosenka – popkultura - kontrkultura,
- czy piosenka i song to to samo?; cechy gatunkowe protest-songu,
- songwriter / pieśniarz / rockmen / poeta rocka; kategorie twórcze,
- najważniejsi twórcy piosenki zaangażowanej,
- obszary funkcjonowania protest-songów (protesty, ruchy masowe, konflikty zbrojne, walka o prawa człowieka itd.),
- Jacek Kaczmarski jako artysta zaangażowany,
- Bob Dylan – od folk-songu przez rock do literackiej nagrody Nobla,
- Nina Simone w walce o prawa człowieka,
- boom polskiego rocka – protest czy koniunktura?,
- 2020 – rok protestów i protest-songów; krytyczna analiza protest-songów.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie znaczenie takich kategorii jak: bunt, kontrkultura, popkultura, kultura masowa, piosenka (song)/poetyka piosenki,
- rozumie, że protest-song jest ważnym zjawiskiem kulturowym, politycznym i społecznym,
- potrafi wymienić najważniejszych twórców uznanych za autorów zaangażowanych w różnych okresach XX i XXI wieku,
- umie wymienić utwory uznane za protest-songi,
- potrafi wskazać najważniejsze cechy gatunku, jakim jest protest-song,
- potrafi zinterpretować utwory słowno-muzyczne,
- rozumie znaczenie twórczości zaangażowanej dla procesów społecznych i politycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre przygotowanie studenta do zajęć, duża aktywność w trakcie zajęć i znakomity poziom wiedzy z zakresu relacji piosenka – popkultura – kontrkultura, cech gatunkowych protest-songu oraz funkcjonowania zjawiska protest-songu w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, zaprezentowana podczas zaliczenia ustnego.
dobry plus (+db; 4,5): j.w. z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobre przygotowanie studenta do zajęć, aktywność w trakcie zajęć i dobry poziom wiedzy z zakresu relacji piosenka – popkultura – kontrkultura, cech gatunkowych protest-songu oraz funkcjonowania zjawiska protest-songu w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, zaprezentowana podczas zaliczenia ustnego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczne przygotowanie studenta do zajęć i zadowalający poziom wiedzy z zakresu relacji piosenka – popkultura – kontrkultura, cech gatunkowych protest-songu oraz funkcjonowania zjawiska protest-songu w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, zaprezentowana podczas zaliczenia ustnego.
dostateczny (dst; 3,0): przygotowanie studenta do zajęć i niski poziom wiedzy z zakresu relacji piosenka – popkultura – kontrkultura, cech gatunkowych protest-songu oraz funkcjonowania zjawiska protest-songu w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, zaprezentowana podczas zaliczenia ustnego.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie do zajęć i niezadowalający poziom wiedzy z zakresu relacji piosenka – popkultura – kontrkultura, cech gatunkowych protest-songu oraz funkcjonowania zjawiska protest-songu w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, zaprezentowana podczas zaliczenia ustnego.
Kryteria oceniania:
- aktywność podczas zajęć,
- poziom wiedzy zaprezentowany w czasie kolokwium ustnego.
Literatura
Zalecana literatura:
Bardowie, pod redakcją Jadwigi Sawickiej i Ewy Paczoskiej, Łódź 2001, 200 s.
Piotr Bratkowski, Dylan zawsze niewierny, w: Bardowie, pod redakcją Jadwigi Sawickiej i Ewy Paczoskiej, Łódź 2001.
Gino Castaldo, Ziemia obiecana. Kultura rocka 1954-1994, przełożył Jerzy Uszyński, Kraków 1997, 311 s.
Eyerman, Ron and Andrew Jamison. Music and Social Movements: Mobilizing Tradition in the Twentieth Century, 1998.
Simon Frith, Sceniczne rytuały. O wartości kultury popularnej, Kraków 2011.
Krzysztof Gajda, To moja droga. Biografia Jacka Kaczmarskiego, 2009.
Jerzy Jarniewicz, All You Need Is Love. Sceny z życia kontrkultury, 2016.
Jerzy Jarniewicz, Bunt wizjonerów, 2019.
Monika Konert-Panek, „Don’t follow leaders, watch the pawking metaws”. Akcent Boba Dylana a tradycje muzyczne amerykańskiego Południa, (w): M. Budzyńska-Łazarewicz, K. Gajda (red.), Nowe słowa w piosence. Źródła. Rozlewiska, Poznań 2017, s. 87-101.
Jakub Krzyżański, Marcin Mieszczak, 100 najodważniejszych polskich piosenek, Bielsko-Biała 2022
„Kultura Współczesna” 2/2021.
Sławomir Kuźnicki, Czarny Soundtrack: Ruch Praw Obywatelskich w piosenkach Niny Simone, w : tegoż, Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka, Opole 2022.
Miejsca oporu. O kontrkulturach kultury polskiej, pod red. Waldemara Kuligowskiego. Biblioteka Czasu Kultury, tom 48.
Filip Łobodziński, Moja osobista historia „Murów”, w: Zostały jeszcze pieśni. Jacek Kaczmarski wobec tradycji, 2010.
Dorian Lynskey, 33 Revolutions Per Minute: A History of Protest Songs, from Billie Holiday to Green Day, 2011.
Phull, Hardeep. Story behind the Protest Song: A Reference Guide to the 50 Songs That Changed the 20th Century, 2008.
Błażej Popławski, Głos wykluczonych. Analiza społecznych i politycznych kontekstów akulturacji i ewolucji reggae w Afryce [w:] Kultura Współczesna 3/2022.
Jan Radomski, Bob Dylan o prawach człowieka – odpowiedzialność jednostki i struktury. „Kultura Współczesna” 2 (114) / 2021 doi.org/10.26112/kw.2021.114.14
James Sullivan, Which Side Are You On, 20th Century American History in 100 Protest Songs, 2021.
Maria Wagińska-Marzec, Protest-song w Republice Federalnej Niemiec w okresie kontestacji młodzieżowej, Poznań 1996, 332 s.
Jerzy Wertenstein-Żuławski, Między nadzieją a rozpaczą. Rock, młodzież, społeczeństwo, Warszawa 1993, 255 s.
Przemysław Zieliński, Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie, Warszawa 2005, 210 s.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: