Promocja polskiej kultury i nauki za granicą w XXI wieku. Idee, koncepcje i praktyczne realizacje 03-F-PPKN
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Omówienie głównych zadań, zakresu działania i współpracy instytucji powołanych do promocji polskiej kultury i nauki za granicą (m.in. Instytut Adama Mickiewicza, instytuty Polskie, Instytut Książki, PISF, NAWA).
2. Różne koncepcje i strategie prezentacji polskiej kultury i nauki na świecie w XXI wieku. Analiza sukcesów i porażek. Tworzenie Marki Polska, priorytety polityczne.
3. Prezentacja wybranych projektów jako przykładów bardziej i mniej udanych form promocji polskiej kultury za granicą (m.in. sezony polskiej kultury w Izraelu, Francji, Rosji, Polska Year, Program Kulturalny Polskiej Prezydencji w Radzie Europy 2011, Partnerstwo Wschodnie, Projekt Azja, culture.pl, Program Translatorski Instytutu Książki).
4. Instytucja kultury jako korporacja. Pozytywne i negatywne skutki zmian form działania w instytucjach polskich działających za granicą.
5. Wizjonerzy, promotorzy, producenci, specjaliści dziedzinowi i terytorialni, realizatorzy, administratorzy. Różne koncepcje współczesnego menedżera kultury. W planach spotkanie przynajmniej z jednym czołowym polskim menedżerem kultury.
6. Kuchnia powstawania projektów. Omówienie różnych sposobów tworzenia projektów kulturalnych dla prezentacji za granicą. Znaczenie partnerów zagranicznych i krajowych, poszczególne fazy pracy, konstrukcja zespołu projektowego, rola PR i marketingu w docieraniu do odbiorcy zagranicznego, szablony projektowe.
7. Warsztaty projektowe. Analiza kilku wybranych projektów Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutów Polskich. Praca w grupach nad poszczególnymi fazami tworzenia koncepcji projektu.
8. Prezentacje i omówienia pełnych koncepcji projektów przygotowanych przez studentów.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada szczegółową wiedzę o specyfice działania i praktycznych rezultatach osiąganych przez instytucje promujące polską kulturę za granicą,
- potrafi zanalizować i ocenić wartość konkretnych projektów i programów grantowych wspierających promocję polskiej kultury za granicą,
- rozumie specyfikę promocji dziedzinowej i terytorialnej polskiej kultury na świecie i umie ją przedstawić na konkretnych przykładach,
- zna podstawowe pojęcia, terminy związane ze współczesną machiną promocji kultury,
- potrafi przygotować pełną koncepcję projektu (prezentacja multimedialna) z uwzględnieniem wszystkich jego faz realizacji – od pomysłu do ewaluacji,
- posiada podstawową wiedzę niezbędną dla budowania w przyszłości własnego warsztatu menedżera kultury.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad związanych z promocją kultury polskiej za granicą, bardzo dobrze oceniona koncepcja projektu kulturalnego i jej prezentacja, wyróżniająca się umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy oraz duża i twórcza aktywność na zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi brakami w zakresie zdobytej w ramach zajęć wiedzy. Dobra jakość przygotowanej koncepcji projektu i jej prezentacji, wysoka aktywność na zajęciach.
dobry (db; 4,0): trochę większy zakres braków wiedzy: dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad związanych z promocją kultury polskiej za granicą, dobrze oceniona koncepcja projektu kulturalnego i jej prezentacja, dobra aktywność w czasie zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zasad związanych z promocją kultury polskiej za granicą, pozytywnie oceniona koncepcja projektu kulturalnego i jego prezentacja, zadowalająca aktywność na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość podstawowych pojęć i zasad związanych z promocją kultury polskiej za granicą, pozytywnie oceniona koncepcja projektu kulturalnego i jej prezentacja, słaba aktywność na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zasad związanych z promocją polskiej kultury za granicą, negatywnie oceniona koncepcja projektu kulturalnego i jej prezentacja lub jej brak, brak aktywności na zajęciach, niezadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (poważne błędy merytoryczne).
Literatura
Zalecana literatura:
Datko A., Necel R., Nowoczesna instytucja kultury. Raport z badań, Poznań 2011.
Vademecum dyrektora instytucji kultury, Warszawa 2016.
Anna Lusińska, Anna Kalinowska Żeleźnik: Promocja Polski i polskiej kultury za granicą w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Materiał online: (5) Promocja Polski i kultury polskiej za granicą w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego | Anna Żeleźnik - Academia.edu.
Promocja polskiej kultury za granicą. Raport NIK 2019: id,21207,vp,23839.pdf (nik.gov.pl).
Raporty Instytutu Adama Mickiewicza w: https://iam.pl/pl/dokumenty/raporty
Niemczyk A.: Marketing w sferze kultury. Wybrane problemy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007.
Portal culture.pl.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: