(Post)humanistyczne miłości ludzi i maszyn 03-F-PML
Zagadnienia:
1) Posthumanizm a transhumanizm. "Ona" Spike’a Jonze’a.
2) Upgrejdowane ciała, umysły w sieci. Ile trans- w posthumanizmie? ("Sight", "Be Right Back", "The Entire History of You").
3) Idealne kobiety z marmuru, metalu, pikseli ("Creative Control", "Konsultantka").
4) Różne testy Turinga. O afektach ("Ex Machina", "Uncanny").
5) Łowcy, replikanci, pamięć, empatia ("Łowca androidów").
6) "Barbarella" i "Śpioch" w maszynach rozkoszy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi omówić wybrane zagadnienia związane z posthumanizmem i transhumanizmem i zilustrować je na przykładzie wybranych filmów;
- potrafi omówić przedstawienia związków miłosnych między ludźmi a maszynami w filmie,
- umie zdefiniować najważniejsze terminy związane z poznaną problematyką,
- umie uogólnić wiadomości z poznanej literatury i sformułować wnioski,
- potrafi przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne i multimedialne dotyczące zagadnień posthumanistycznych w filmie.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- obecność na zajęciach (20%),
- aktywny udział w zajęciach (30%),
- wystąpienie ustne dotyczące wybranego zagadnienia posthumanistycznego w wybranym tekście kultury (filmie, serialu...) (50%).
Kryteria oceniania:
5,0 – bardzo dobra znajomość omawianej problematyki, bardzo dobra umiejętność analizy i interpretacji tekstów omawianych na zajęciach, bardzo dobra prezentacja wniosków podczas wystąpienia ustnego,
4,5 – jak wyżej, z niewielkimi uchybieniami,
4,0 – dobra znajomość omawianej problematyki, dobra umiejętność analizy i interpretacji tekstów omawianych na zajęciach, dobra prezentacja wniosków podczas wystąpienia ustnego,
3,5 – słaba znajomość omawianej problematyki, słaba umiejętność analizy i interpretacji tekstów omawianych na zajęciach, słaba prezentacja wniosków podczas wystąpienia ustnego,
3,0 – znaczne braki w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień, słaba prezentacja wniosków podczas wystąpienia ustnego,
2,0 – brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- Upgrejdowane ciała, umysły w sieci. Ile trans- w posthumanizmie?
1) V. Sobchack, Pieprzyć ciało / przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia, tłum. M. Szcześniak, Ł. Zaremba, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
2) M. Starkowski, Technicyzacja ciała. Pytanie o człowieka, w: Umysł. Ciało. Sieć, red. E. Stawowczyk-Tsalawoura, W. Chyła, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2005.
3) M. Bakke, Posthumanizm: człowiek w świecie większym niż ludzki, w: Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych, red. J. Sokolski, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2010.
4) K. Loska, Ciało i technika w cyberkulturze, w: Umysł. Ciało. Sieć, red. E. Stawowczyk-Tsalawoura, W. Chyła, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2005.
- Idealne kobiety z marmuru, metalu, pikseli.
1) hasła z Encyklopedii gender: „Podmiot”, „Podmiot nomadyczny”, „Posthumanizm”, „Cyborgizacja”, „Fallogocentryzm” (Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, red. M. Rudaś-Grodzka, K. Nadana-Sokołowska i in., Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014),
2) K. Bajka, Narcyz i Galatea. Postać sztucznej kobiety w nowożytnej refleksji humanistycznej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2012, nr 2 (5).
- Różne testy Turinga. O afektach.
1) R. Sendyka, Nowe przestrzenie humanistyki: pamięć, afekty i inne terytoria, w: Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2014.
2) L. Nader, Afektywna historia sztuki, „Teksty Drugie” 2014, nr 1.
3) A. Pickering, Nowe ontologie, w: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red. E. Bińczyk, A. Derra, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014.
4) M. Sugiera, Ciało, które pamięta, „Opcje” 2013, nr 2.
5) E. Kosofsky Sedgwick, A. Frank, Wstyd w czasie cybernetycznej analogii. Czytając Silvana Tomkinsa, tłum. A. Barcz, w: Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2014.
- Łowcy, replikanci, pamięć, empatia.
1) G. Deleuze, F. Guattari, Tysiąc plateau, tłum. praca zbiorowa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015 (fragmenty o podmiocie w trakcie stawania-się i o Ciele bez Organów)
2) G. Gajewska, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2010 (rozdział „(Nie)ludzkie roboty”).
- "Barbarella" i "Śpioch" w maszynach rozkoszy.
1) E. Baldwin, B. Longhurst, S. McCracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, tłum. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007 (rozdział 7 „Kultura i ciało”).
2) M. Lipowicz, Rewolucja seksualna jako droga do ponowoczesności – analiza twórczości Wilhelma Reicha w świetle współczesnej dekonstrukcji kultury patriarchalnej, „Kultura i Edukacja” 2013, nr 1 (94).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: