Pamięć w literaturze i kulturze XX i XXI wieku 03-F-PLK
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- filozoficzne ujęcie reprezentacji (Platon, Arystoteles, H. Bergson),
- nowoczesne reprezentacje pamięci i wspomnień (fotografia, film),
- estetyka w dyskursie pamięciowym,
- etyka w dyskursie pamięciowym (P. Ricoeur),
- nostalgia w literaturoznawczym dyskursie pamięciowym XX i XXI wieku,
- trauma w literaturoznawczym dyskursie pamięciowym.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zastosować elementarną terminologię z zakresu nauki o literaturze i filozofii oraz powiązać ją z dyskursem pamięciowym,
- znać najważniejsze idee filozoficzne kształtujące dyskurs pamięciowy w literaturze XX i XXI wieku,
- powiązać literackie reprezentacje pamięci z historią, wydarzeniami w kulturze i sztuce w XX wieku,
- powiązać literackie reprezentacje pamięci z najnowszymi wydarzeniami w kulturze XXI wieku,
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dla celów badawczych,
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności ogólne i dziedzinowe oraz zawodowe, kierując się wskazówkami prowadzącej zajęcia,
- rozpoznać różne rodzaje dyskursu pamięciowego, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów literackich, oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację w konkretnym kontekście kulturowym,
- być gotowym do przejęcia odpowiedzialności za zachowanie pamięciowego dziedzictwa kulturowego,
- pogłębiać świadomości roli wiedzy o języku, literaturze i kulturze rodzimej w budowaniu tożsamości zbiorowej i rozwijaniu więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość dzieł literatury polskiej w kontekście dyskursu pamięciowego, tendencji estetycznych występujących w polskiej sztuce XX i XXI wieku z uwzględnieniem elementarnej wiedzy o wydarzeniach historycznych, wysoka świadomość roli, jaką odgrywają etyka i ochrona dziedzictwa kulturowego w dyskursie pamięciowym, umiejętność swobodnej prezentacji własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk w dyskursie pamięciowym, poparta fachową argumentacją, przygotowanie bardzo dobre prezentacji na temat wybranego dzieła literatury polskiej (tu: kontekst pamięciowy) na forum grupy.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w zakresie faktografii lub argumentacji); dobra znajomość dzieł literatury polskiej w kontekście dyskursu pamięciowego, tendencji estetycznych występujących w polskiej sztuce XX i XXI wieku z uwzględnieniem elementarnej wiedzy o wydarzeniach historycznych, wysoka świadomość roli, jaką odgrywają etyka i ochrona dziedzictwa kulturowego w dyskursie pamięciowym, umiejętność swobodnej prezentacji własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk w dyskursie pamięciowym, poparta fachową argumentacją, przygotowanie bardzo dobrej prezentacji na temat wybranego dzieła literatury polskiej (tu: kontekst pamięciowy) na forum grupy.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość dzieł literatury polskiej w kontekście dyskursu pamięciowego, tendencji estetycznych występujących w polskiej sztuce XX i XXI wieku z uwzględnieniem elementarnej wiedzy o wydarzeniach historycznych, świadomość roli, jaką odgrywają etyka i ochrona dziedzictwa kulturowego w dyskursie pamięciowym, umiejętność przekonywającej prezentacji własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk w dyskursie pamięciowym, poparta fachową argumentacją, przygotowanie dobrej prezentacji na temat wybranego dzieła literatury polskiej (tu: kontekst pamięciowy) na forum grupy.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość dzieł literatury polskiej w kontekście dyskursu pamięciowego, tendencji estetycznych występujących w polskiej sztuce XX i XXI wieku z uwzględnieniem elementarnej wiedzy o wydarzeniach historycznych, zadowalająca świadomość roli, jaką odgrywają etyka i ochrona dziedzictwa kulturowego w dyskursie pamięciowym, umiejętność prezentacji własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk w dyskursie pamięciowym, poparta poprawną argumentacją, przygotowanie poprawnej prezentacji na temat wybranego dzieła literatury polskiej (tu: kontekst pamięciowy) na forum grupy.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość dzieł literatury polskiej w kontekście dyskursu pamięciowego, tendencji estetycznych występujących w polskiej sztuce XX i XXI wieku z uwzględnieniem elementarnej wiedzy o wydarzeniach historycznych, zadowalająca świadomość roli, jaką odgrywają etyka i ochrona dziedzictwa kulturowego w dyskursie pamięciowym, umiejętność prezentacji własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk w dyskursie pamięciowym, poparta argumentacją, przygotowanie poprawnej prezentacji na temat wybranego dzieła literatury polskiej (tu: kontekst pamięciowy) na forum grupy.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość dzieł literatury polskiej w kontekście dyskursu pamięciowego, tendencji estetycznych występujących w polskiej sztuce XX i XXI wieku z uwzględnieniem elementarnej wiedzy o wydarzeniach historycznych, niezadowalająca świadomość roli, jaką odgrywają etyka i ochrona dziedzictwa kulturowego w dyskursie pamięciowym, brak umiejętności prezentacji własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk w dyskursie pamięciowym, nie poparta skuteczną argumentacją, nieprzygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła literatury polskiej (tu: kontekst pamięciowy) na forum grupy.
Literatura
Zalecana literatura:
„Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci”, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, J. Kalicka, Warszawa 2014.
„Pamięć, etyka i historia”, red. E. Domańska, Poznań 2006.
D. Draaisma, „Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy, przekł. E. Jusewicz-Kalter, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: